MAN B&W-fabrikker i vanskeligheder

Konsulentfirma skal undersøge alternativer til den samkørte produktion af firetakts motorer i Frederikshavn og Holeby

FREDERIKSHAVN:Fiskeriets og værfternes problemer har ramt MAN B&W Diesels firetaktsdivision i Danmark. Manglen på ordrer af firetaktere til de samkørte fabrikker i Frederikshavn og Holeby er i år så markant, at et konsulentfirma er blevet bedt om at undersøge mulighederne for en alternativ forretningsform. - Nedgangen i vores traditionelle afsætningsmarked har været større end først antaget, forklarer direktør for MAN B&W Diesel i Frederikshavn og Holeby, Claus Windelev i en pressemeddelelse. Det er kun to år siden, at de to produktionssteder blev forsøgt konsolideret i en fælles enhed med kun en ledelse, og hvor Claus Windelev, der gennem en årrække havde været den danske MAN B&W koncerns USA-ansvarlige, blev kaldt hjem for at stå i spidsen for gennemførelsen af den ny division. - Hensigten var i løbet af en fire-årig periode at sikre en indtjening, som lever op til MAN-koncernens målsætning for dens selskaber. Vores strategi så ud til at ville holde, eftersom vi i de to første år, i 2001 og 2002, nåede de forventede resultater, siger Claus Windelev. - At afsætningsmarkedet i år har svigtet mere end forventet, har ikke i sig selv været udslagsgivende for det samarbejde vi har indledt med et konsulentfirma. Men set i kombination med, at vi ikke i samme grad kan reducere vores faste omkostninger på de to seperate produktionssteder, besluttede vi at gå i gang med at undersøge alternative muligheder for at optimere forretningsformen, siger Claus Windelev. Han tilføjer, at det handler om at opnå en profitabel virksomhedsform og at sikre den danske dieselforretning på lang sigt som bæredygtig. Analyse- og stretegiarbejdet skal munde ud i et forretningskoncept, der skal danne grundlag for en plan, som i juli fremlægges til endelig afgørelse hos MAN B&W Diesels danske bestyrelse. Koncernen udsendte tirsdag pressemeddelelsen om det forestående strategisamarbejde. Det er sket oven på et SU-møde tirsdag og, efter hvad NORDJYSKE erfarer, for at undgå rygtedannelser om de to firetakter-fabrikkers fremtidige skæbne. Det har ikke været muligt at få uddybende kommentarer fra Claus Windelev eller en kommentar fra fællestillidsmanden for de timelønnede på Frederikshavn/Holeby, Karl-Ove Graven. Der var i januar cirka 600 ansatte på de to fabrikker, et antal der løbende tilpasses. I Frederikshavn udgjorde de store to-taktsmotorer sidste år cirka 40 pct. af produktionen, mens det oprindelige kerneområde, fire-takterne sammen med gear, propellere og automatik udgjorde de resterende 60 pct. MAN B&W Diesel har også produktion af fire-taktere på fabrikker i Tyskland og England. .