Manden bag Manden bag døren

Jesper W. Nielsen har indspillet endnu en film der handler om gamle folk og død - og meget meget andet

Baggrunden for historien er kendt af de fleste danskere - og af mange ude i verden såmænd. 24. oktober 1998 valgte Flemming Pedersen at vise sin afdøde far den sidste ære ved at få ham ud af det kølerum på Frederikssund Sygehus, han var blevet lagt i. Sønnen iklædte faderen motorcykeltøj, spændte ham fast på Harley'en og kørte ham derefter en tur, og drak en sidste øl med ham. Knap fire timer senere meldte Flemming Pedersen så sig selv på politistationen og endte med at blive idømt en bøde på 2.000 kroner for usømmelig omgang med lig. Den historie ramte mange mennesker - også filminstruktøren Jesper W. Nielsen. - Jeg tænkte, at det kunne jeg lave en kortfilm ud af. Jeg var fascineret af det. Der er noget rørende, anakistisk og verdensfjernt over det. En mand, der er på tværs af alt, fortæller filminstruktøren, som kan fejre 41 års fødselsdag i dag. Samme dag som hans film "Manden bag døren" får premiere i biografer over hele landet. En film, som netop er kommet ud af kontakten med Flemming Pedersen. - Når han vil snakke med pressen, hvorfor skulle han så ikke ville snakke med en filminstruktør, vurderede Jesper W. Nielsen og tog kontakt. Sammen med sin medmanuskriptforfatter Anker Li brugte Jesper W. Nielsen derefter flere timer på at høre Flemming Pedersens historie. Og det blev ikke bare historien om faderen og motorcyklen. - Vi ville høre om forholdet mellem far og søn. Det viste sig, at familieforholdene ikke var specielt idylliske, og hele historien var ikke så enkel endda. - Der var en helt anden historie. Historien om jalousi, der gik som et ondt spøgelse gennem hele filmen. Det var fascinerende, og vi fandt ud af, at vi gerne ville lave en spillefilm om det, erindrer Jesper W. Nielsen. Som sagt så gjort. De to manuskriptforfattere kastede sig over tangenterne og kom op med manuskriptet til "Manden bag døren." Hovedpersonens navn blev ændret til Svend. Men ellers blev mange af scenerne taget fra Flemming Pedersens liv. - Personerne omkring ham er opdigtede. Vi har måttet digte om og lægge det i et andet forløb for at få meningen frem. Men Flemming Pedersen blev meget glad, da han læste manuskriptet, fordi vi havde brugt hans liv, pointerer Jesper W. Nielsen. Med i filmen er også en scene, hvor hovedpersonen Svend vil afsløre, om kæresten er utro, og derfor spiller russisk roulette med en pistol mod tindingen. Den scene blev sørgeligt aktuel, lige som filmindspilningerne skulle til at gå igang. Et spil russisk roulette fik en tragisk udgang for Flemming Pedersen. - Det skete lige inden, vi gik på optagelse. Og det kom selvfølgelig som et stort chok. Vi overvejede ikke filmen igen, men efter Flemming Pedersens død blev det endnu vigtigere at lave den, slår Jesper W. Nielsen fast. I "Manden bag døren" spiller faderen i både død og levende tilstand en væsentlig rolle. Det samme var tilfældet i Jesper W. Nielsens forrige film "Okay", hvor Paprika Steen kæmper med sin dårlige samvittighed, sin dødssyge far (spillet af Ole Ernst) og meget andet. - Ældre, der er ved at dø, er et tema, der går igen. Det er samme historie, men på to vidt forskellige måder. Man får et kig ind i en familie med alle konflikterne, siger filminstruktøren og påpeger nogle af forskellene: - "Manden bag døren" er en lidt hårdere film. Men den har også humor med. Det er vigtigt, fordi humor har en forløsende karakter. Den åbner op for følelserne. På biografskærmen kæmper Svend og alle de andre med følelserne. Både følelserne overfor sig selv og overfor alle de andre. Ind i mellem er det til at grine af, andre gange er det mere til at græde over. - Jeg håber, at folk kommer til at holde af filmens personer på godt og ondt. De gør mange slemme ting, men de prøver at gøre det godt, lyder det fra Jesper W. Nielsen, der udstråler en kærlighed til sine egne figurer. Måske fordi han har brugt så lang tid med Flemming Pedersen. Eller måske fordi, der er noget genkendeligt for os alle. - Mange vil nikke genkendende til nogle dele af personerne. Det handler om at have fået sin selvfølelse knust, og lide af jalousi i en sådan grad, at kærligheden bliver destruktiv. Man ødelægger det, der betyder noget, forklarer Jesper W. Nielsen, der med "Manden bag døren" for første gang har været med til at skrive manuskriptet. Faktisk er han uddannet som klipper ved Den Danske Filmskole og har blandt andet arbejdet med "De største helte" og "Min fynske barndom." Som instruktør sidder man automatisk med i klipperummet, men Jesper W. Nielsen kan ikke sidde med klippearbejdet selv ved "Manden bag døren." - Filmklipning drejer sig også om at komme med et jomfrueligt blik på materialet. Og jeg er jo smurt ind i det, noterer han og bedyrer, at han stadig har det godt med filmen efter at have set den et utal af gange: - Jeg er stolt af den. Nogle tænder nok fuldstændigt af, når de ser den, men andre vil kunne lide den.