Manden, der ville flyve væk

Hvor godt kan det gøres? Her er en ægte kæmpestor amerikansk megafilm, ”The Aviator” (flyveren), med det hele - og den er fremragende. Tæt på tre timer sidder man fanget i stolen mens en utrolig historie fra den virkelige verden ruller sig ud deroppe i en overdådighed af billeder, lyd, effekter og - først og fremmest - skuespil. Det er historien om Hopward Hughes, den sangomspundne, mystiske milliardær, der lavede film og opfandt fantastiske fly, var kærester med Hollywoods berømteste skuespillerinder - og endte med at isolere sig på en forseglet topetage i et højhus i Las Vegas ørken, sky, livsangst og psykisk syg, gennem næsten 20 år. Det er den dramatiske første halvdel af hans liv, det handler om - mens han stadig var dynamisk, vild og brændte for sine mål, men fremtiden er allerede til stede i ham. Et ungt geni med enorme visioner og en stærk vilje til at udforske mulighederne. Han var født rig - hans far blev mangemillionær på en opfindelse til olieindustrien, så da Howard blev forældreløs som 18-årig havde han alt. Han slog sig på film og flyvning - og lagde ud med en storfilm om piloterne under Første Verdenskrig, ”Hells Angels”. Og allerede her gjorde han sig bemærket: Den længste, dyreste filmproduktion nogensinde, tæt på at bringe ham til fallit - men med enorm succes. Her begynder filmen, og her står Leonardo Dicaprio allerede i flammer som den begejstrede unge millionær, der sætter alle normer til aide og gør alt på sin egen måde. Han er skabt til rollen som den unge Hughes med sine drengede træk og sin lyse stemme - man kunne snarere frygte for troværdigheden, når man kommer hen i historien og op i alderen. Men frygt ikke. Han er kunstner nok til at finde midlerne, helt enkelt i udtrykket. Det er nok hans bedste rolle til nu. Men han har også odds med sig: Historien selv er et fund, fuld af dramatik og følelser hele vejen rundt. Og hans medspillere matcher ham perfekt - Cate Blanchett er hans kæreste Katharine Hepburn med et så overdådigt og frækt overskud, at man tror på hende. Alan Alda er en politisk modstander, en senator, der vil ham til livs - med en kølig, magtfuldkommen arrogance, der svider. Og alle andre... Jude Law i en lillle, men skøn rolle som Erroll Flynn, Alec Baldwin som en skrupelløs konkurrent, Ian Holm i en pragtrolle som meteorolog, Kate Beckinsale som hans anden livskæreste, Ava Gardner - og mange flere. Vi følger hans fly og hans film, hans kærlighed og skandaler - og ikke mindst spændende hans kampe for at klare luftfartens benhårde konkurrence med sine visionære, nytænkte fly. Constellation-flyet til transatlantiske passagerer og giganten Hercules til krigen. Hercules, der endte som seværdigheden ”The Spruce Goose” i havnen i L.A. Der står Martin Scorsese på instruktørstolen - en Scorsese som er helt oppe på den nye filmindustris omgangshøjde med højst nødvendige computergenererede scener i massevis - brugt uden blusel og for fuld hammer, mest i flyvesekvenserne, men også hvor de historiske baggrunde kræver det. Med fantastiske tidsbilleder, og hele tiden med fokus samlet tæt om personinstruktionen, som bliver stærk og tæt, helt ind i huden, som når Hughes bliver grebet af sin snavs-fobi og pudser og vasker og kæmper for ikke at komme i kontakt med noget, nogen har rørt ved. Det var den personlighedsforstyrrelse, der voksede og førte til at han isolerede sig til sidst, men den plagede ham hele livet. Det er spændvidden mellem bakteriefobien på den ene side og de enorme triumfer i flyvningens verden på den anden, der er med til at løfte filmen så højt. At se ham forvandles, når han stikker af fra angsten for jorden og menneskene og alle urenhederne, og lette, alene i et fly og forsvinde op i den kolde, blå, tomme himmel, sætte fartrekorder, højderekorder, længderekorder på stribe uden at ænse de yderst konkrete farer, en testpilot lever med. Hellere det end røre det indvendige håndtag på herretoilettet. "The Aviator". USA 2005. Instruktør Martin Scorsese. To timer, 50 min. Till. o. 11 år. Danmarkspremiere