Manden med melodierne

Et opsamlingsalbum, to nye sange og en hjernesvulst klogere. Popmusikens supertanker Roxette er tilbage

Han har et blødt håndtryk, et tykt lag hudfarvet maling i ansigtet, afbleget strithår og ligner egentligt sig selv. Popkomponisten Per Gessle er alene i dag i Amalienborg Suiten på det firestjernede Phoenix-hotel i København. Blandt skåle med jordbær, friskbrygget morgenkaffe og tykke tæpper. Hans evindelige poptvilling fra Roxette, Marie Fredriksson, er i bedring efter en større operation af en mindre svulst i hjernen og måske derfor underspiller han betydningen af de 55 millioner plader, han og Marie siden 1986 har haft succes med at sælge. Måske er han bare så beskeden, som han ser ud. - Alting virker hurtigt ligegyldigt, når sådan noget sker. Sådan noget kan man ikke gardere sig imod, og alle os omkring hende befinder os stadig i en form for choktilstand, siger Per Gessle forsigtigt. Han tænker på den dag, da Marie Fredriksson pludselig 11. september faldt om i sit hjem i Stockholm og fik konstateret en mindre svulst i baghovedet - den er hun nu opereret for, men turnéen "Night Of The Proms" er aflyst og den skandinaviske supertanker har pludselig fået et skud for boven. Ramt af virkeligheden. Roxette har netop udgivet opsamlingsalbummet "The Ballad Hits". Til foråret udsender gruppen "The Pop Hits". Gennem tiderne har Per Gessle og Marie Fredriksson haft 40 nummer ét hits på den amerikanske Billboard hitliste. Hvert af opsamlingsalbummene følges af to splinternye sange. De to første hedder 'A thing about you' og 'Breathe' og førstnævnte er allerede blevet et radiohit. - Vi har så mange hits, så hvorfor ikke bare udgive to albums? Jeg ved godt, at nogen tror, at det er vores musiske testamente, men det passer ikke. Vi har ingen planer om at stoppe, men i øjeblikket tager vi ét skridt af gangen. De to opsamlingsalbum er mere en hyldest til vores fortid, og jeg er sikker på, at vi får mange nye fans med en sang som 'A thing about you', siger Per Gessle. Per Gessle har siden begyndelsen stået for den største del af kompositionerne. Både musik og tekst. Et hit som 'Sleeping in my car' har han efter sigende skrevet på tre kvarter, mens andre af ørehængerne har været undervejs i måneder. Og hvorfor Roxette aldrig har været en døgnflue, har han selv et bud på: - Vores hits er ufatteligt simple og ligetil. Folk husker dem, men i grunden tror jeg, det skyldes, at vi aldrig er hoppet på nogle af de trends, som musikindustrien jævnligt skaber. Du ved, sådan noget Puff Daddy, eller hvad han hedder. Sådan noget kan jeg slet ikke holde ud at høre. Når jeg skriver sange, så forsøger jeg at ramme noget, som jeg selv har lyst til at købe, og så er det jo bare godt, at folk føler, at det er vanedannende, smiler Per Gessle. Roxettes første hit hed 'The Look' og strøg direkte ind på verdenshitlisterne. Senere fulgte 'Listen To Your Heart', 'It Must Have Been Love' og 'Joyride' og siden en hel række hitsingler. Den nu 43 årige popsnedker er langtfra færdig med at spytte dem ud af ærmet. - Jeg begyndte at skrive tekster, da jeg var teenager. Jeg satte melodi på i tankerne, for jeg kunne ikke rigtigt spille noget instrument. Den eneste grund til, at jeg i virkeligheden begyndte at spille var på grund af perioden. Dengang var det helt okay ikke at være særlig god. Den indstilling og hele den tid med Ramones, Blondie, Sex Pistols og Tom Petty er, hvor jeg musisk hører til. Derfor har jeg altså svært ved pludselig at skulle lægge øre til scratching og dance, fortæller Per Gessle. Per Gessle ved godt, at tonen i hans kompositioner ofte ligner hinanden. Han er også fuldt ud bevidst om, at hver gang han sender en af sine tidløse klassikere af sted, så rammer det så bredt, at det sælger, uanset om radiostationen er mellemamerikansk eller japansk. - Jeg har gået så meget på opdagelse i min egen smag og efter 15 år er udfordringen at undgå at gentage sig selv. Vores producer Clarence Öfwerman, som har været med fra begyndelsen plejer at stoppe mig, hvis han har hørt melodien før. Den feedback er uundværlig. Tilbage i starten af 90erne var jeg meget optaget af, hvad man kunne gøre med elektronikken, som for eksempel på "Joyride"-albummet. Nu er jeg gået tilbage til det helt enkle. Hør bare første vers på vores nye single - den er i mono, siger Per Gessle. I Sverige er Per Gessle ikke bare popmusikeren, men også forretningsmanden. Han optræder ligeså ofte i erhvervsavisen Dagens Industri som i sladderbladene. Han vælter sig i penge, og derfor har hans investeringer også offentlighedens interesse, men den omtale er han ikke så vild med. - Alle ved jo alt om mig og vil bare snakke penge. For mig er det vigtigste stadig musikken og ikke, hvordan jeg bruger mine penge. Nogle gange kan jeg slet ikke genkende mig selv, når de beskriver mig som forretningsmanden Per, siger Per. Fakta er dog, at Per Gessle ejer 40 procent af Hotel Tylösand i hans fødeby Halmstad. Hotellet gav sidste år et overskud på 30,7 millioner svenske kroner. Desuden er han ejer eller medejer af flere musikforlag og internetvirksomheder. 30 i alt, der i 2001 omsatte for næsten 185 millioner svenske kroner. - Den kommercielle succes, som vi har haft gør jo, at vi kan tillade os at have nogle store budgetter. Med succesen er kommet meget frihed, som betyder, at vi kan tillade os at indspille og kassere sange, som vi har lyst. Desuden lever vi jo en meget privilegeret livsstil, så det er dyrt at være mig, griner Per Gessle. I garagen har han fire Mercedes-modeller, to Ferrarier og to Harley Davidson motorcykler. Han handler med kunst og har originalbilleder af David Bowie hængende på sit gæstebadeværelse.