Mange fordele ved at være en stor skole

Giv de små lokalsamfund en pose penge til at drive skolen videre som kulturcenter - de større skoler er mere effektive, mener skolebestyrelsesformand ved Hadsund Skole Poul Munk

- Klasser med under 18 elever er ikke godt, rent socialt. På Hadsund Skole har vi en gennemsnitlig kvotient på 24, og det er fornuftigt, synes skolebestyrelsesformand Poul Munk. FOTO: MICHAEL BYGBALLE

- Klasser med under 18 elever er ikke godt, rent socialt. På Hadsund Skole har vi en gennemsnitlig kvotient på 24, og det er fornuftigt, synes skolebestyrelsesformand Poul Munk. FOTO: MICHAEL BYGBALLE

MARIAGERFJORD:De små skoler i Mariagerfjord Kommune skal ikke gå rundt og være så bange for at blive opslugt af de store. Der er nemlig masser af fordele ved at være en stor skole. Det siger Poul Munk, formand for skolebestyrelsen i den absolutte sværvægter blandt Mariagerfjord Kommunes folkeskoler - Hadsund Skole med 749 elever og 70 lærere. - Når vi ser hele skolesystemet under et, har vi en forpligtelse til at få det bedst mulige ud af ressourcerne, til gavn for børnene. Jeg er sikker på, at der er større effektivitet i et system, der har volumen, som Hadsund Skole, siger Poul Munk. Han er godt klar over, at det har negativ betydning for lokalsamfundet, hvis man lukker de små skoler. - Men så må man give dem en pose penge til at drive skolen videre som kulturcenter, mener Poul Munk. Brænder for sin skole Han har inviteret NORDJYSKE på besøg på Hadsund Skole for at se og høre om skolens fortræffeligheder og levere sit input til den verserende debat om skolernes fremtid. Poul Munk brænder helt tydeligt for Hadsund Skole, som han kalder en knaldhamrende god skole, der er professionelt drevet, og hvor fagligheden er i top. Blandt fordelene ved den store skole fremhæver Poul Munk, at større lærerteams giver større fleksibilitet og dermed bedre muligheder for at dele eleverne op i hold. Store skoler tilgodeses Hadsund Skole bliver tilgodeset med ekstra ressourcer af Mariagerfjord Kommunes skoleforvaltning, fordi skolen har en gennemsnitlig klassekvotient på 24. Klasser med over 18 elever (som dem på Hadsund Skole) får godt en time ekstra pr. uge, hvorimod klasser under 18 elever mister 0,75 time pr. klasse pr. uge (det rammer små skoler). - De ekstra ressourcer, som vi får, giver bedre muligheder for at differentiere undervisningen, så den passer til hver enkelt elev, nævner Poul Munk. Elever følges tæt Han anser det også for en gevinst, at det for snart tre år siden, da den nye Hadsund Skole stod klar, blev muligt at tildele hver af de tre afdelinger et afsnit for sig. - Både børn og lærere har en kæmpe fordel af, at man er samlet. Teamsamarbejdet mellem lærerne giver mulighed for at følge eleverne tæt og give en god overlevering fra afdeling 1 til 2 og igen fra afdeling 2 til 3, siger Poul Munk. Lærere i linjefag Et andet plus er, at Hadsund Skole i større omfang end de små skoler kan få linjefagslærere til at undervise i deres linjefag, fremhæver Poul Munk. - Vi kan gå målrettet efter tysklærere, der har tysk som linjefag. Vi har ikke det store behov for at gå på kompromis. Skoleinspektør Allan Krone supplerer med at oplyse, at der på Hadsund Skole er fire linjefagsuddannede tysklærere. De danner et fagteam, som kan sparre med hinanden. På Hadsund Skole satser man stærkt på at øge elevernes læsefærdigheder. En af lærerne er i øjeblikket i gang med at tage en diplomuddannelse til læsevejleder - uddannelsen varer halvandet år. Dertil kommer, at der på hver årgang er en lærer, der har uddannet sig til læsevejleder på et tre uger langt kursus. - Det er ulig lettere at løfte den opgave rent økonomisk, når man er en stor skole. En mindre skole ville skulle rydde hele efteruddannelsesbudgettet, påpeger Allan Krone.