Medievirksomhed

Mange kan købe TV2

Kulturministeriet holder kortene tæt ind til kroppen

KØBENHAVN:To konsulentfirmaers kulegravning af tv-markedet forud for TV2-privatiseringen har vist, at der er langt flere potentielle købere af tv-stationen end man hidtil har troet. Op mod 15 fortrinsvis nordiske medievirksomheder er med i opløbet, erfarer Ritzau. De to konsulentfirmaer, PriceWaterhouseCoopers og Danske Bank, har i forbindelse med arbejdet interviewet en lang række af de potentielle købere. Herefter er køberne blevet sorteret i to grupper med de mest oplagte købere i gruppe 1 og de mere tvivlsomme i gruppe 2. I hver af de to grupper nævnes seks til otte navne. Kulturministeriet holder af konkurrencehensyn navnene ude af den offentlige del af rapporterne. De to konsulentfirmaer gætter i rapporterne også på, hvad staten kan ende med at tjene på TV2-salget, men også det holdes af konkurrencehensyn hemmeligt. - Der er også skitseret en mulig salgspris, men den vil vi ikke sige noget om endnu. Vi har ansvaret for at forvalte statens penge bedst muligt. Derfor kan vi heller ikke på forhånd sige, hvad noget skal koste. Dog vil jeg sige, at den faktisk er på et højere niveau, end vi oprindeligt havde forestillet os, siger kulturminister Brian Mikkelsen (K). Ifølge rapporterne er de store europæiske mediekoncerner ikke blandt de potentielle investorer. Dermed maner rapporten også frygten for, at eksempelvis den italienske premierminister Silvio Berlusconis mediekoncern eller mediemogulen Rupert Murdoch skulle overtage TV2, til jorden. - Det er ingen hemmelighed, at jeg foretrækker, at TV2 bliver på danske hænder. Og det er helt sikkert, at eksempelvis Berlusconi ikke overtager TV2. Et salg til ham ville jeg simpelthen ikke stemme for, siger Dansk Folkepartis medieordfører, Poul Nødgaard, hvis stemmer sikrer regeringens flertal for salget. Nødgaard erklærer sig dog også åben overfor en nordisk køber. Foreløbigt har bl.a. Jyllands-Posten og Politikens fælles udgiverselskab erklæret, at de sammen med Egmont er potentielle købere. Også de norske koncerner Schibsted og Berlingske-ejeren Orkla har været nævnt. /ritzau/