Mange skippere ville ikke have eksamen - endnu

SKAGEN:Skagen Skipperskole har netop sendt 16 nyuddannede fiskeskippere og kystskippere ”på havet” med helt friske eksamensbeviser, og det var blot en del af de nye skippere, som kunne have fået eksamensbevis. Et dusin, som siden 1. januar har været i gang med udannelsen til fiskeskippere af 3. grad, har tidligere besluttet, at de vil fortsætte på skipperskolen for at tage eksamen til fiskeskippere af 1. grad, og de er derfor ikke gået op til eksamen endnu. De venter, til de kan tage den store eksamen sidst på året. De nyuddannede skippere er fire kystskippere, seks fiskeskipper af 3. grad/kystskippere, fire sætteskippere og to fiskeskippere af 1. grad/sætteskippere. Når uddannelserne er så forskellige, hænger det sammen med, at skipperskolen i dag ikke alene henter kursisterne fra fiskerierhvervet. Det hold, som nu har afsluttet eksamen, har således baggrund i både fiskerierhvervet, handelsflåden og søværnet. Når søværnet har brug for at få uddannet skippere til mindre fartøjer, er det blevet en tradition, at man vælger Skagen Skipperskole til formålet. Skolens forstander, Jens Chr. Jensen, havde mange roser til kursisterne i sin tale ved eksamenafslutning. - Skulle man sætte en overskrift over holdet, er det højt skattede fremtidsværdier som samarbejdsvillige, omsorgsfulde, fagligt dygtige og pligtopfyldende, der kommer i brug, sagde han blandt andet. Jørgen Chr. Jensen kom i sin tale også kort ind på den overordnede situation for søfartsuddannelserne. Regeringens udspil er, at Skagen Skipperskole i fremtiden skal være den eneste, hvor der uddannes fiskeskippere. - Det er forståeligt, at de skoler, som regeringen mener skal lukkes, kæmper for deres overlevelse, og det er derfor endnu for tidligt at drage de endelige konklusioner af regeringen udmelding, sagde Jørgen Chr. Jensen. - Jeg håber imidlertid, at vi, når krudtrøgen har lagt sig, kan trække en streg i sandet og afslutte det tredje, og forhåbentlig sidste, angreb på Skagen Skipperskole i min tid. - Vi skal se på muligheder og ikke problemer, og vi skal udvikle vores undervisningsmetoder, sagde Jørgen Chr. Jensen.