Sport

Mangel på medietække

Rallykørere betaler selv for tv-dækning af deres sport

Vi har sporten, der med både intensitet og et vist faremoment burde kunne sælge sporten, mener Morten Karl.

Vi har sporten, der med både intensitet og et vist faremoment burde kunne sælge sporten, mener Morten Karl.

SVENSTRUP:- Rallysporten mangler eksponering. Vi har simpelthen ingen opmærksomhed fra tv-stationerne. Så kort opridser den danske mester i rally 2007 Morten Karl, Svenstrup, det væsentligste problem for sin sport. Den manglende interesse fra tv-stationerne betyder nemlig meget økonomisk for rallysporten. - Det seneste par år har top-10 kørerne i Danmark selv betalt omkring 50.000 kroner pr. bil - penge der er gået til produktion af tv-indslag fra rallyløbene rundt om i Danmark i håb om, at når der blev leveret en færdig vare med fuldt producerede indslag, så ville tv-stationerne gerne købe indslagene, fortæller Morten Karl. - Sponsorerne - og det er naturligt nok i denne sport primært bilfabrikanterne - vil have opmærksomhed fra tv. Vi har tidligere haft både Ford, Peugeot, Nissan og Mitsubishi inde over med importstøttede biler, hvor importøren betaler bilen og kørerne så ¿bare¿ skal levere resultaterne, forklarer Morten Karl. Men sådan er det ikke længere, og det gør det voldsomt dyrt at være med til at køre rally. Han har selv i to sæsoner - 2005 og 2006 - kørt med importørstøtte, men har i år - udover sponsorstøtte på cirka 120.000 kroner - betalt alle regningerne selv. Og med en bil til en million kroner, samt et driftsbudget på op mod den halve million for en sæson - jo flere skader, jo dyrere - så kender han prisen for at have en hobby som rally. - Vor organisation er simpelthen ikke stærk nok til skaffe f.eks. et hovedsponsorat til sporten. Det hele kører på frivillig basis, og de frivillige det er også os selv, så det er meget op ad bakke hele tiden, siger den danske mester. En mand til opgaven Hans ønskescenario ville være, at der blev en mand ansat i Dansk Automobil Sports Union, der kun havde til opgave at ¿sælge¿ sporten dels til tv-stationer, dels til sponsorer. Både hvad angår sponsorater og tv-dækning skeler Morten Karl - lidt positivt misundeligt - til DTC løbene, der de seneste år har haft stor succes med både at skaffe sponsorer, men også med at komme på tv. - Vi har ¿varen¿. For at køre rally er både intenst, spændende og spektakulært med et vist faremoment indlagt også. Så der kan sagtens laves spændende tv af det. Kunne vi bare få tv-eksponeringen, var meget nået, og så kunne det blive mere attraktivt at køre rally også, mener han. Netop her i efteråret er det da også lykkedes for rallysporten at få en del tv-eksponering. Således har bl.a. TV2 Sport programsat hele rallyserien for i år til at blive sendt i løbet af den kommende tid. Det er også lykkedes at få solgt nogle af tv-produktionerne produktionerne til en fransk kanal ¿Motors¿, der kan ses over det meste af Europa. Bliver det en succes kan det jo være, at de mange penge til produktion af tv-udsendelser fra rallyafdelingerne på lidt længere sigt kan vise sig at være godt givet ud for topkørerne.