Redningsvæsen

Manglende beredskab er politikernes skyld

Regeringens erklærede mål er at føre en aktivistisk udenrigspolitik, hvor Danmark står på spring til at løse opgaver kloden over.

Nu mangler soldater og hjælpearbejdere bare noget at flyve i, siger Preben Bonnén, forsvars- og sikkerhedspolitisk forsker. Mandag rejste politikere fra begge sider af Folketinget en voldsomt kritik af flyvevåbnet og beredskabsstyrelsen for at have forkludret afrejsen til den jordskælvsramte by Bam i Iran. Kritikkens omdrejningspunkt er, at forsvaret fejlinformerede om det af forsvarets tre Hercules-transportfly, der i weekenden var til reparation i Værløse. Nu vil Folketinget have undersøgt, om dårlig kommunikation førte til, at de danske redningsfolk fløj til Iran med jetfly fra Ukraine og Aserbajdsjan, der siden viste sig at være stærkt forsinkede. Men politikerne og forsvarsministeren taler uden om, mener Preben Bonnén. For Danmark er selv uden om, at lande som Norge og Tyskland langt hurtigere ankom til Iran. Det er politikernes ansvar, at Danmark blev fanget på det forkerte ben af katastrofen i Iran. - Jeg er i tvivl, om to Hercules-fly overhovedet havde været nok. De er gode nok til at flyve til Grønland, men til internationale opgaver er de uanvendelige, fordi de er små og langsomme. Transportflyet fra Aserbajdsjan er så stort, at de to danske Hercules-fly kunne stå indeni, siger Preben Bonnén. I alt hjælper 57 danskere katastrofeofrene i Iran. Hvis man i stedet havde udsendt de flere end 100 redningsfolk, Danmark til enhver tid råder over, ville ikke engang to Hercules-fly have været nok, påpeger Preben Bonnén. Han bider mærke i, at SFs Villy Søvndahl har givet Beredskabsstyrelsen og flyvevåbnet "dumpekarakter", fordi forløbet omkring afrejsen blev så kaotisk. - Det er helt forkert. Det er politikernes evne til at se perspektiver, der skal have dumpekarakter. Det siger da sig selv, at hvis man vil føre en "aktivistisk udenrigspolitik" og på banen internationalt, så skal man have transportkapacitet til at flytte forsvaret hurtigt ud af landet. Det nemmeste ville være, hvis Danmark for længst havde skrevet kontrakt med Mærsk eller et udenlandsk firma, der forpligtede firmaet til at stille med transportfly inden for 10 timer. Og Preben Bonnén kan nævne mange steder i forsvaret, hvor man har brugt penge, der hellere skulle have været brugt på transportfly. - Færre jagerfly eller kampvogne, eller man kunne spare på hjemmeværnet. Man får jo langt mere beredskab for pengene, for at bruge et populært udtryk, ved at sørge for, at redningsberedskabet kan magte internationale nødhjælpsopgaver som den i Iran. Til foråret får forsvaret tre nye Hercules-fly. Men Preben Bonnén tvivler på, at de er store nok til fremtidens internationale opgaver.