Turisme

Manualer trænger ind på campingfar

Forvent manualer, glem prisens betydning og væk ikke campingfar midt om natten. Sådan lød spådommen fra turisme-eksperterne, inden NORDJYSKE sendte to "falske" turister ud for at teste sommerlandets service

AALBORG I en sommerserie på i alt seks dele har NORDJYSKE sat sig for at afprøve en række nordjyske feriesteders vilje til at ofre sig, når det gælder hel- eller halvbesværlige turister. Forklædt som et par helt almindelige, men uhyggeligt hjælpeløse piger, er to journalister sendt ud til de intetanende feriesteder. Under vores ophold udsætter vi hvert af stederne for utallige forespørgsler - lige fra om vi kan tage en kanin med på værelset til om vi kan få serveret glutenfri morgenmad og få skiftet sengetøj midt om natten. Inden vi tog afsted, spurgte vi en række eksperter i turisme, hvordan de tror, vi vil blive behandlet, og om hvad servicebegrebet dækker over i dagens Danmark. Eksperterne svarede næsten samstemmigt, at vi sikkert vil opleve at støde mod professionaliseringens mur, når vi giver os til at lege Spørge-Jørgen og stille særlige krav: - På de store steder, hotellerne og feriecentrene, er tingene sat i system, og der er politikker for, hvordan man håndterer forskellige situationer. Man standardiserer flere og flere ting og slår simpelthen op i en bog, hvis noget uventet sker. Det er en skolet tilgangsvinkel, hvorimod det lille sted er mere personligt. Her er det campingfar himself, der står for det, siger Lars Petersen, der er souschef i Midt-Nord Turisme. Peter Saaby Simonsen, der er konsulent for turismebranchen, beskriver det sådan, at man enten møder en virksomhed eller et menneske, når man indlogerer sig på et feriested. På hoteller er det ofte en virksomhed, der "står i skranken". Jane Widtfeldt Meged er PhD-studerende og koordinator på turistuddannelsen på RUC og foretrækker selv at holde campingferie, fordi her er "en rest af frihed" til børnene. Men også campingpladserne vokser sig store og strømlinede i disse år, mener hun: - De danske campingpladser har gjort meget for at ryste det dårlige image af sig, så de ikke længere forbindes med campinghabitten, altså familien Danmark, der fjoller rundt i joggingtøj. Pladserne er blevet opgraderet og har fået swimmingpools, børnekonkurrencer, lækre toiletter, dyr og flotte legepladser. Camping er ikke længere noget primitivt, og det har gjort det in igen. Det betyder så bare også, at der er kommet mere fokus på teknikken frem for personligheden, og der er sket et skred fra det hyggelige og intime over mod det masseproducerede, siger hun. Peter Saaby Simonsen mener, at det kan være de mange år på bagen, der får ellers så uformelle campingfar og -mor til også at oprette formaliserede handlingsveje: - Faktisk har mange campingpladser faste systemer og måder at gøre ting på. Hvis I vil have specielt morgenmad, skal i nok bestille det dagen i forvejen, ellers kan de ikke finde ud af det, siger Peter Simonsen. Vandrerhjem følger samme udvikling væk fra fælleskøkkener og køjesenge, lyder eksperternes bud. Stadigvæk er camping og vandrerhjem i grundtanken baseret på, at gæsterne i det store hele klarer sig selv, men den tankegang møder gæsterne sjovt nok ikke op med. - Folk forventer stor personlig service, også selvom det er på et lille sted, og man ikke har givet ret mange penge for overnatningen. Man forventer, at campingfar cykler rundt på pladsen og løser problemer, og man forventer, at vejrudsigten ligger nyudprintet i receptionen hver morgen. Hvis de ikke gør det, er det bemærkelsesværdigt. Men hvis I vækker dem om natten vil de mene, at grænsen er nået. Det er jo mor og far, der driver stedet, og de skal have lov at sove om natten. Der er jo ikke døgnbemanding, men det er der til gengæld på et hotel, siger Jane Widtfeldt Meged. Hun mener, at pris og serviceniveau bør hænge sammen, så vi altså kan forvente bedre service når vi køber en overnatning til 1600 kroner på hotel frem for en 300 kroner dyr nat på et vandrerhjem. Men her er Ann Hartl, seniorforsker og turismeprojektleder på Center for Regional- og Turismeforskning, uenig: - Én ting er helt sikkert: I vil opleve opleve bedre service på de små steder. I ankommer til stederne midt i højsæsonen, og på hotellerne vil I opleve, at de ryster på hovedet af jer, når I beder om at få en speciel morgenmad. I stigende grad springer de store steder over, hvor gærdet er lavest, og i sommervarmen glemmer personalet, at de står over for et andet menneske. På campingpladserne og vandrerhjemmene vil i faktisk få bedre hjælp, selvom prisen er meget lavere, siger Ann Hartl. Eksperterne tror ikke, at feriestederne vil blive ovenud overraskede over, at vi kommer med mange spørgsmål og ønsker, for det er helt typisk for vores tid, at feriegæster forventer stor individuel og skræddersyet behandling - også hvis det er en billig ferie: - Der sker mere og mere en udvikling hen imod, at gæsterne stiller individuelle krav og gerne vil have en personlig ferie. For eksempel er det meget på mode at strikke sit eget ferieforløb sammen i stedet for at vælge en færdig pakke, og man vil også gerne helt tæt på personlalet, eksempelvis gennem de nye, populære storytelling-tiltag, hvor man kommer i køkkenet sammen med kokken. Men i virkeligheden er den individuelle service på den måde en masseproduceret service - gæsterne føler og tror bare, at de bliver behandlet specielt. Når det kommer til de mere uforudsigelige og uplanlagte situationer, som dem I skaber, kan det godt vise sig, at personalet opfører sig helt anderledes. Der bliver nok kun tjekket olie på jeres bil, hvis man vil være det bekendt over for den lokale tankstation, og hvis der lige er én, der interesserer sig for det, siger Lene Feldthus.