Maries svenske smil

Hidtil ukendt Krøyer-tegning på svensk museum

På Zornmuseet i Mora, Sverige, er der nu mulighed for at se et portræt af Marie Krøyer, der hidtil har ligget gemt i museets samlinger, og som heller ikke tidligere har været vist i nogen anden udstilling. Og portrættet viser ikke den sørgmodigt-elegante fru Krøyer arrangeret i et smukt skagensscenarie, som publikum er vant til. Zorn-museets direktør, Birgitta Sandström, bekræfter, at billedet ganske rigtigt forestiller Marie Krøyer. Hun fortæller, at det lige er blevet hængt op i udstillingen, og at hun nu vil overveje at få tilføjet, at det netop drejer sig om Marie Krøyer. Også på dette portræt er fru Krøyer køn, men ikke fordi hun er iscenesat. Hun er køn, fordi hun smiler. Tegningen er udført af ægtemanden Peter Severin Krøyer, også kaldet Søren, 19. januar 1995. På museets vedføjede skilt står der blot, at det er en kvindetegning. Men det er et portræt af P.S. Krøyers kone Marie Krøyer, den senere Marie Alfvén. Fjorten dage tidligere, 5. januar, havde Marie Krøyer født sin og P.S. Krøyers datter, Vibeke. En datter hun senere forlod for at kunne leve sammen med den svenske komponist Hugo Alfvén. Da portrættet blev tegnet var hun 27 år, og altså i biologisk forstand en relativt gammel førstegangsfødende, ikke mindst efter den tids normer. Måske er det barselssengen, hun sidder i, tilbagelænet mod en pude. Stadig lidt medtaget efter en besværlig fødsel, men med stolt og glad udstråling. Og hvordan er dette portræt, der i dansk sammenhæng skulle passe fint i Skagen, så havnet i Mora ved Siljansøen i den nordlige del af det vintermørke Dalarna? Ja, det er der ingen optegnelser om. Men Birgitta Sandström kan oplyse, at billedet indgår i Zornsamlingerne, som er Anders Zorns og hans hustru Emmas omfattende kunstdonation til den svenske stat. Birgitta Sandström mener ikke, det er sandsynligt, at det er en gave fra Maries anden ægtemand, der kendte Zornfamilien. I fyrreårsalderen blev Marie Krøyer ganske vist gift med den yngre svenske komponist Huggo Alfvén, der byggede en gård ved Siljan noget syd for Mora. Derimod finder museumsdirektøren det overvejende sandsynligt, at det er en gave fra P.S.Krøyer til Anders Zorn, da de to kunstnere var gode venner. Måske har Krøyer ønsket at vise sin ven, at han udover at fremstille sin hustru som et vemodigt udstillingsobjekt, også kunne portrættere hende som en interaktiv kvinde. Og ikke bare Krøyers 100 år gamle kunst står sig blandt dagens kunstinteresserede. Zorns samtidige kunst er i lige så høj grad et bekendtskab værd. Hans robuste kvinder er aktive både indendørs og i den omgivende natur, hvor de arbejder eller bader og kun undtagelsesvis er på visit i virkeligheden. Zornmuseet ligger i Mora ved Siljans nordende, cirka en times kørsel fra danskernes populære skisportsteder i Sälen. Museet har åbent året rundt, i vinterhalvåret er der åbent om eftermiddagen.