Marina i klemme trods udvidelse

Svært ved at skabe overskud, fordi havne- betaling stiger med omsætning

Hirtshals Marinas flydebro blev før sæsonen udvidet til dobbelt længde.Foto: Bent Bach

Hirtshals Marinas flydebro blev før sæsonen udvidet til dobbelt længde.Foto: Bent Bach

Med blandt andet tilskud fra LAG midlerne kunne Hirtshals Marina i foråret forlænge en flydebro til det dobbelte. Men trods et stigende antal anløb af lystsejlere er marinaen ikke en god forretning for foreningen bag. - Det kniber med at skabe overskud, fordi vi skal betale 25 procent af omsætningen til Hirtshals Havn. Havde afgiften bare af overskuddet, havde det været nemmere at skaffe kapital til at indrette flere faciliteter for marinaen, siger formanden Poul Winther. Herunder står et dametoilet for sejlerne på ønskelisten. FiskeriLAG Nord støttede udvidelsesprojektet med ca. 320.000 kroner, hvilket udgjorde omkring 60 procent af udgifterne til at forlænge flydebroen fra 30 til 60 meter. Der er nu 36 pladser ved broen, der ligger i Vesthavnen. Om baggrunden for udvidelsen siger Poul Winther: - Vi var 10 mand, som for 5-6 år siden kautionerede for et lån til at skabe marinaen, og den blev hurtigt for lille. Her i sommer med det dobbelte antal pladser har der været perioder, hvor alle pladser har været optaget. Det var en kreds af erfarne erhvervsledere, der tog initiativet til etablere marinaen. De stiftede Foreningen Hirtshals Marina til at stå for driften, men nu drøfter bestyrelsen marinaens fremtid. - Vi er alle ved at nå pensionistalderen i foreningen, så det kniber med at blive ved. Vi har haft møder med Hirtshals Havn, hvor vi har spurgt, om de vil overtage marinaen, men det er havnen ikke interesseret i. Måske bliver det en privatmand, som køber marinaen, siger Poul Winther, og tilføjer: - Jeg tror stadig på, at vi finder en løsning. Interesse udefra til at skabe større aktivitet omkring Hirtshals Marina er der. - Jeg har haft kontakt med Dansk Sejlunion, som er interesseret i at lave Vendsyssel Rundt for lystsejlere, men mangler et sted ved vestkysten, hvor de kan lægge til, fortæller marinaens formand. Som forklaring på, at Hirtshals Havn ikke vil overtage marinaen oplyser havnedirektør Jens Kirketerp Jensen, at det må havnen ikke: - Så enkelt er det. Det siger havneloven. Og rent praktisk er vi en erhvervshavn med andre former for forretninger. På spørgsmålet om hvorfor havnen skal have 25 procent af omsætningen svarer havnedirektøren, at det på alle måder er dyrere at have en marina på vestkysten end på østkysten, og han tilføjer: - Der er to måder at skabe overskud på. Ved at reducere på udgifterne eller ved at øge indtægterne. Jeg har sagt til dem, at de skulle prøve at kigge mere på det marked, der ligger i nærheden. Hirtshals ligger i en enestående position med over 150 km til nogle af de nærmeste lystbådehavne. De fleste kommer til Hirtshals fra Hanstholm, Skagen eller måske Kristiansand.