Markant kunstdirektør

Gitte Ørskou, museumsdirektør, Århus, fylder i dag 40 år.

Max Melgaard Glavind
Gitte Ørskou, direktør for kunstmuseet, Kunsten, i Aalborg, fylder i dag 40 år. Foto: Henning Bagger
Kunst 18. oktober 2011 06:00

Hun har de seneste år været direktør for Kunsten - det tidligere Nordjyllands Kunstmuseum. Hvordan hun endte der, startede oprindeligt med, at Aalborgs kunstmuseum skiftede navn til det noget kortere og ganske kække "Kunsten", med et u, der svæver skævt over resten af bogstaverne i navnet. Således forynget i sit grafiske udseende, besluttede museets bestyrelse, at man også skulle have en ny og yngre direktør. Bestyrelsesformand Lars Bang Jensen kom i denne avis til at udtale om den gamle direktør, Nina Hobolth, at "damen har den alder, damen har". Så var Helvede løs, for det var jo fyringen af det grå guld, der skete. Men Helvede blev tøjret, da museet efter lang tid kunne præsentere en ny direktør. En elegant, selvsikker, tjekket og yderst kompetent kvinde, Gitte Ørskou, hentet op til Aalborg fra den fæle konkurrent i Aarhus: Aros. Og hvis den nye direktør blev mødt med skepsis, fordi den gamle direktør blev fyret på en lidt ussel måde, så blev den skepsis lynhurtigt fejet af bordet. For Gitte Ørskou er nemlig ikke en anonym, grå museums-mus. Alene i sin fremtoning gør hun indtryk: Velklædt så det vil noget. Men det er ikke det, der gør det. Det er resultaterne. Og hun havde næppe siddet mange sekunder i direktørstolen, før der begyndte at ske ting og sager. Alt det gamle museumsstøv blev lynhurtigt pustet væk. Der kom til at ske noget. Og museets udstillingsprofil blev markant forynget. Kunsten på væggene blev simpelthen yngre. Men som noget nyt har hun også inddraget brugerne mere. Hun ønsker og fremmer en interaktivitet mellem museet og gæsterne, og i hendes år i Aalborg har gæsterne fået nogle særdeles nye og anderledes oplevelser. Sidste år kunne man for eksempel kravle rundt på en gennemsigtig hoppepude i 14 meters højde. Det var et kunstværk, der skabte lange køer af folk, der blot måtte opleve denne grænseoverskridende kunst. Lige præcis dette værk var en del af kunstfestivalen Port 20:10 sidste år, som også havde Gitte Ørskou som kunstnerisk leder. Med sig fra Aros havde Gitte Ørskou ikke blot et imponerende cv. Hun havde også et mindst lige så imponerende netværk. Og udnævnelsen af hende var da heller ikke mere end lige præcis sluppet løs, før der på hendes telefon tikkede en sms ind fra Olafur Eliasson. Den eneste danske kunster på Top 10-listen over verdens største kunstnere. Med ansættelsen på Kunsten er Gitte Ørskou kommet tilbage til sin fødeby. Da hun i sin tid tog studentereksamen på Aalborg Katedralskole skete det på en kunstfaglig linje, der gjorde, at mange timer blev tilbragt på museet på Kong Christians Allé. Så hun kender i allerhøjeste grad det hus, hun nu står i spidsen for. Hun var også volontør på museet i sin studietid. Hun fik sin kunsthistoriske eksamen i hus i 2001, men havde allerede inden da allerede arbejdet som inspektør ved Esbjerg Kunstmuseum. Og med sit eksamensbevis i hånden, fik hun øjeblikkeligt ansættelse på Århus Kunstmuseum, hvor hun de følgende år var med til at arrangere en stribe markante udstillinger med blandt andre Emil Nolde, Olafur Eliasson, Mariko Mori Oneness, Michael Kvium, Home Sweet Home og Monica Bonvicini. Gitte Ørskou beklæder adskillige tillidsposter i Aalborg, i universitetsverdenen (Århus Universitet) og i kunstens faglige fora. Hun har skrevet om flere interessante kunstnere som for eksempel Per Bak Jensen og Michael Kvium samt Jeppe Hein, fra hvem hun netop har erhvervet en ny springvandsskulptur til parken ved museet, hvor der i forvejen er hovedværker af blandt andre Bjørn Nørgaard og Mogens Møller. Og privat er der plads til såvel giftermål som fire børn. Samt masser af køreture mellem Aarhus og Aalborg. To af de vigtigste byer i hendes liv.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...