Turisme

Markedsføring af Danmark er elendig

- Vi bliver røven af 3. division som turistland, hvis regeringen ikke vågner op, siger lejrchef

SÆBY:Hele Danmark i almindelighed og Nordjylland i særdeleshed har en masse af byde på, når der gælder ferieoplevelser. Problemet er bare, at man i det store udland slet ikke er klar over Danmarks kvaliteter. Og det er regeringens skyld. Det mener i hvert fald Eric Christensen, der ejer Hedebo Camping i Sæby. - Regeringen har skåret dybt i budgetterne til markedsføring af Danmark. Det har blandt andre Danmarks Turistråd kunnet mærke. Det holder ikke i en tid, hvor andre lande satser markant på turisme og bruger rigtig mange statslige midler på markedsføring, siger Eric Christensen. Han tilføjer, at Kroatien og Irland oplever et turistboom, efter at de to landes regeringer har brugt millioner på markedsføring i udlandet. Pengene er blandt andet brugt på tv-spots, der kan ses over hele Europa. - Disse reklamer betyder, at folk i måske 15-20 sekunder får øjnene op for disse landes kvaliteter. Den "viden" ligger så i baghovedet og popper let op, når man overvejer, hvor man skal rejse hen på sommerferie, siger Eric Christensen, der mener, at Danmark efterhånden popper op i bevidstheden hos gennemsnits-europæeren på ligne med lande som Finland og Polen. - Som turistland er Danmark efterhånden røven af 3. division, siger Eric Christensen. Side 14