Markedsføring for natur og oplevelser

Vendsyssels flotte indland skal frem i lyset

VENDSYSSEL:Det vendsysselske landskab fremtræder mange steder med en flot natur, men især i de indlandske landdistrikter er kendskabet til dem blandt turister og andre besøgende ikke speciel stor. - Vi kan lave meget mere med markedsføring af vores flotte natur. På turen i Østrig fik jeg megen inspiration til at gå videre. Der er noget håndfast at tage fat, og som jeg vil arbejde videre med her østpå ved Tolne. Dernede lå der et utal af foldere om hvordan man kan tage ud i de små landsbyer og få nogle oplevelser. Et eller andet i den retning kan man også gøre her i Tolne-området, hvis flere stod sammen og trak i samme retning, siger Søren Mose, en af lokalrådenes repræsentanter på Leader+ Vendsyssel og LandboNords fælles studietur til den østrigske landsby Drosendorf. Han fremhæver et motto, som værterne nævnte, nemlig stilhed er styrke, og som også er en af af styrkerne i det vendsysselske indland. Ved Drosendorf har de via Leader+ midler skabt helsesteder, oplevelsesture og andre rekreative aktiviteter. - Vi skal have fagfolk til at snakke sammen, og jeg ku' godt forestille mig, at man for eksempel laver en oplevelsestur i området med syv ting, hvor der sluttes af med at spise på kroen. Der kan laves kreative weekender og helsestudier. Men man er nødt til at gøre meget mere opmærksom på sig selv, og kvalitet skal være et gennemgående ord, understregede lokalrådsrepræsentanten. De tiltag Søren Mose brænder for, ligger meget på linie med en del af de ideer, som er kommet frem ved en spørgeskemaundersøgelse, som Fødevareministeriets landdistrikspanel gennemførte umiddelbart forud for en landskonference i Odense den 27. september. Der kom 171 jobforslag, og oplevelsesindustri og turisme i landdistrikter er en af fire hovedgrupper i undersøgelsen.