Naturvidenskab

Markedsføring med stor effekt

Markant fremgang af norske familier på korte ferier i Nordjylland

Direktør Merete Trojel-Hansen kan konstatere stor fremgang for Kort-Ferie-Kortet. 
Foto: Torben Hansen

Direktør Merete Trojel-Hansen kan konstatere stor fremgang for Kort-Ferie-Kortet. Foto: Torben Hansen

AABYBRO:Den omfattende markedsføring af Nordjylland på turistmarkederne har haft tydelig effekt. Det registrerer man for eksempel hos Trojel Turistmarketing i Aabybro. Firmaet står blandt meget andet for Color Lines Kort-Ferie-Kort, som i år har oplevet en omsætningsfremgang på 22 procent: - Vi er ikke i tvivl om, at en væsentlig årsag til fremgangen skyldes, at Nordjylland har haft en meget stor synlighed i Norge i år. Den fælles nordjyske markedsføring, som VisitNordjylland står bag, og som er medfinansieret af det nordjyske Vækstforum og turisterhvervets aktører, har skabt en synlighed langt ud over det sædvanlige, siger direktør Merete Trojel-Hansen, Trojel Turistmarketing. På trods af vejret Merete Trojel tilføjer, at fremgangen for Kort-Ferie-Kortet er opnået på trods af det middelmådige sommervejr, men hun kan godt frygte, at denne sommers vejrmæssige lunefuldhed får negativ indflydelse på turiststrømmen næste år: - Så meget desto mere vigtigt er det, at vi holder godt fast i og udbygger den markedsandel, der senest er vundet. Turisterhvervets aktører må blandt andet forstå at udvikle nye produkttyper med fokus på en forlængelse af sæsonen. Og så er det af afgørende betydning, at vi ikke tror, at gæsterne kommer af sig selv og derfor skruer ned for markedsføringsindsatsen igen. Også i 2008 og de kommende år må regionen markedsføre sig klart og kraftigt, siger Merete Trojel. Hun tilføjer, at det meget gerne må ske i regi af VisitNordjylland, som efter hendes mening har koordineret og gennemført en rigtig flot indsats i år. Color Lines Kort-Ferie-Kort bygger på, at familier kan overnatte på kroer og hoteller og besøge attraktioner i tre-seks dage til fast pris. Femstjernede pakker Et tilsvarende koncept - men især rettet mod det modne publikum uden medbragte børn - er Trojel Turistmarketing i færd med at udvikle for VisitDenmark. Det skal bygge på muligheden for at bo på femstjernede hoteller og besøge femstjernede attraktioner, ikke mindst af kulturel karakter, til rabatpris: - Det bliver naturligvis til nogle helt andre priser end vore andre produkter, men niveauet er også et helt andet, og vi tror på, at der er et publikum, der godt vil betale prisen for at få noget, der er rigtig godt, siger Merete Trojel. Næste skridt for firmaet bliver produkter i udlandet: - Vi vil begynde at satse på at få folk ud af landet på korte ferier. Det skal ske i form af samarbejde med lavprisflyselskaberne, som vi lige så godt kan samarbejde med, for ellers blive de vore konkurrenter, fastslår hun.