Skolevæsen

Maskine, mor og måltræffer

Helle Mortensen sidder bag kassen. Hver dag. Hvem er hun

Bip, bip, bip. Kartofler, kål og koldskål. Penge bliver betalt og poser pakket. Bip, bip, bip. Bøffer, brød og blade. Fra morgen til aften sørger Helle Mortensen for, at kunderne i Føtex i Aalborg midtby får købt og betalt deres dagligvarer. Det lægger de færreste mærke til, og endnu mindre ved de om personen bag det røde slips og den hvide skjorte. - Jeg tror, kunderne opfatter mig som en maskine, og mange af dem kan ikke forestille sig, at jeg er et menneske med følelser, forklarer den krølhårede 41-årige kasseassistent, der er født i Roskilde, men opvokset i Aalborg. Efter folkeskole og HF-eksamen tog hun en pædagoguddannelse. I løbet af studietiden fandt hun ud af, at jobbet ikke var noget for hende, og da hendes mand Per for tretten år siden så en annonce, hvor Føtex søgte juleassistance, blev hendes skæbne beseglet. - Jeg fandt ud af, at jeg godt kan lide at arbejde i butik, og efter et par vikariater blev jeg fastansat her i Føtex, siger Helle Mortensen. Efter forskellige stillinger rundt om i varehuset er Helle Mortensen nu endt ved kasselinjen, selvom hun bedst kan lide at "være på gulvet" og sætte varerne på hylder. Her er kundekontakten ikke helt så intens som ved kasselinjen, hvor kunderne nogle gange kommer lige lovlig tæt på. - Kasseassistenten er det sidste led, kunderne møder inden de forlader butikken, og derfor er det også der, de brokker sig, hvis de har haft en dårlig oplevelse i butikken, fortæller hun. De ofte hårde bemærkninger er svære at klare, selvom Helle godt ved, at hun ikke er skyld i problemerne. - Jeg prøver altid at vende situationen til noget positivt, men man skal heller ikke finde sig i alt. Når der har været en ubehagelig kunde, går det også ud over de næste i køen, for det tager lidt tid at komme sig over, siger Helle Mortensen, som har fornemmelsen af, at de fleste kunder er ligeglade med kasseassistenten, som de føler kan tage imod alt. - Nogle kunder kan finde på at kaste ting i hovedet på os i arrigskab, fortæller Helle og ryster på hovedet. Men når hverdagen er hård, er Helle glad for sine gode kolleger, som hun ofte læsser af på. Og uden de 51 kolleger i varehuset ville Helle ikke være meget for at gå på arbejde. Kollegers tillid Det er også en af grundene til, at Helle har sagt ja til at påtage sig jobbet som tillidsmand for kollegerne. - Jeg er glad for, at mine kolleger har vist mig den tillid, at udnævne mig til tillidsrepræsentant, siger hun. Men det vigtiste tillidshverv har Helle Mortensen hjemme i Nørresundby, hvor hun bor sammen med sin mand gennem 14 år og deres seks-årige datter Anja. Manden Per arbejder som fragtchauffør i Aalborg og har ofte en arbejdsuge på omkring 60 timer. Derfor er Helle ikke fuldtidsansat, for hun henter Anja fra skolen og ordner mange af de hjemlige pligter. Men en særlig fritidsinteresse, som Helle har dyrket siden barndommen, får hun stadig tid til. - Jeg skyder salonriffel. Egentlig var det min lillebror, som begyndte på sporten, men så fattede først min far og senere min mor og jeg også interesse for sporten, forklarer Helle Mortensen, som godt kan lide at dyrke en individuel sport. - Når man er omgivet af så mange mennesker hele tiden, er det rart at kunne være alene og kæmpe mod sig selv, siger hun. Og måske er det godt hun ikke skal kæmpe mod andre end sig selv, for Helle Mortensen indrømmer, hun er en hidsigprop. - Men jeg er blevet bedre til at tøjle det, siger hun, og det er nødvendigt i jobbet som kasseassistent. Tanketomt Når de mange dagligvarer glider forbi, tænker Helle Mortensen ikke på så meget. - Det lyder måske lidt tåbeligt, men jeg tænker faktisk ikke rigtigt på noget, siger hun og virker lidt forundret over sit eget svar. Men hendes erklærede mål er, at give kunderne et smil på læben, som de kan tage med sig ud fra butikken. - Hvis jeg kan vende bare én kundes dag til noget positivt, er jeg glad, siger hun smilende. Når hun selv er kunde, tænker hun meget over, at ekspedienterne hun handler med får en venlig og samarbejdsvillig kunde. - Jeg tænker meget over, hvordan jeg opfører mig overfor dem, som yder mig service, siger hun. Helle Mortensen ved nemlig godt, at også kasseassistenter har følelser.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst