Maskinteknisk firma har fart på

KS Maskinteknik på havnen udvider og deler aktiviteterne op

FREDERIKSHAVN:Den kun tre år gamle virksomhed, KS Maskinteknik A/S, på havnen har fart på. Hidtil har firmaet delt Mekanord's gamle fabrik på Nordre Kaj med spinningcykel-firmaet Body Bike, der lige er flyttet til nye og større lokaler på Pier 6. KS Maskinteknik er til dels fulgt med i kølvandet, idet firmaets hidtidige underleverandør-opgaver til Body Bike nu også befinder sig på Pier 6, i egne og 430 kvm. store lokaler dør om dør med cykel-firmaet. Samtidig har KS Maskinteknik udvidet fra den hidtidige ene til nu to haller i den gamle Mekanord-bygningr, mens de to resterende haller lejes ud. - Man kan sige, at KS Maskinteknik nu er to små virksomheder. Den ene på Pier 6 tager sig af alle svejse- og slibe-opgaver, den anden på Nordre Kaj tager sig af al spåntagning og bearbejdning, forklarer KS Maskinteknik's indehaver, Kim Sørensen. Brug for flere folk Den tidligere maskinarbejder og værkfører hos Mekanord startede med tre ansatte, da han for tre år siden blev selvstændig. Nu beskæftiger virksomheden 12 ansatte. - Og inden for de næste par måneder skal vi have et par mand mere, hvis vi ellers kan få den type medarbejdere vi søger, hvilket vil sige CNC-operatører, tilføjer Kim Sørensen. Ny maskine til tre mio. Han har lige købt et nyt CNC-bearbejdningscenter til tre mio. kr., som er ved at blive sat i drift i den del af firmaet, der ligger på Nordre Kaj. Den store maskine kan fræse emner på en meter i henholdsvis længde, bredde og højde og på to paletter samtidig, så den på samme tid kan arbejde med to forskellige opgaver. Ophedningen i industrien er mærkbar, og de ansatte arbejder i toholds-skift. Kim Sørensen anslår, at cirka 35-40 pct. af underleverandørfirmaets arbejdsmængde vedrører leverancerne af foeskellige emner, der klargøres til Body Bike-cyklerne, mens 60-65 pct. hidrører en lind strøm af ordrer fra to udenlandske motorfabrikker og fra "alle mulige andre kunder". En konstant strøm af lastbiler bringer hver uge de utallige små og større metalemner til og fra virksomheden. - Til motorfabrikkerne er det emner som bundkar, diverse rør og foldninger, vi bearbejder til færdigvarer, og hvor vi med den nye maskine kan få mere kørt igennem på kortere tid, siger Kim Sørensen.