Maskulin Mini

BMW ramte en guldåre, da de i 2001 sendte efterfølgeren til den legendariske Mini fra 1959, på gaden. For siden 2001 er der produceret omkring 830.000 eksemplarer til stilbevidste kunder.

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Når man skal redesigne et stilikon som Mini, der er solgt i mere end 830.000 eksemplarer, skal det gøres med varsomhed. Den nye design ligger da også tæt op ad det gamle, men bilen er blevet længere.

Antallet svarer til, at man kan sætte dem i en række fra Barcelona til Moskva - kofanger ved kofanger. Med den succes in mente og med respekt for det designmæssige ophav, er det ikke overraskende, at den ny Mini ikke er væsentlig anderledes at se på end forgængeren. Der er nærmest tale om en stille evolution, når det drejer sig om det udvendige design. Bilen er vokset lidt, og især foran er der lagt ekstra millimeter til. For at være helt nøjagtig 38 af slagsen. Det er blandt andet kravene til fodgængerbeskyttelse, der har gjort det nødvendigt at øge afstanden mellem kofanger og motor. I alt er bilen vokset seks centimeter i længden. Mens det udvendige design er nænsomt opgraderet, er det en helt anden sag med motorprogrammet, der er helt nyt. Alle motorer er nykonstruerede. Den første Mini, vi ser herhjemme, i slutningen af 2006, er udstyret med en 1.6 liters motor med 120 hk. Den skulle få en topfart på den anden side af 200 km/t og accelerere fra 0-100 km/t på lige over ni sekunder. Mini Cooper S, der jo er den sportslige udgave, får i første omgang samme motorstørrelse, men kræfterne er ganske anderledes potente. 175 turboheste skulle lægge endnu mere køreglæde i hænderne på chaufføren. Den skulle kunne marcherer fra 0-100 km/t på 7,1 sekund og topfarten er angivet til 225 km/t. Der kommer også en basisversion til de afgiftsplagede danskere. Minis mindste motor bliver til forskel for i dag, hvor den er på 1.6 liter, en 1.4 liters med 95 hk. De, der ynder at køre diesel, må vente til foråret 2007, da kommer der en helt nyudviklet turbodieselmotor. Modsat den nuværende, der er identisk med den, der sidder i Toyota Yaris, er den nye diesel udviklet i samarbejde med Peugeot/Citroën og skulle have omkring 90 hk. Mens det udvendige design er mere evolutionært end revolutionært, er der tale om en stille revolution i det indvendige design. Det mest iøjnefaldende er et stort rundt speedometer, der alt efter udstyrsversion, også kan rumme navigation og underholdningscenter. Hele instrumentbordet er re-designet i et lidt mere smalt look og nu skal man ikke længere bruge en nøgle til at starte bilen. Det foregår ved en start/stop knap. Prisniveauet er det endnu umuligt at sige noget om. Den nuværende Mini One, der er den absolutte basisversion, koster 252.500 kroner, så det skulle undre om ikke den ny Mini med 1.4 liters motor som minimum render op i 270.000 kroner. Bilen kommer til salg i slutningen af dette år.