Danmark

Masser af ny bilteknologi i 2015

Større udbud af LED- og xenonlys, skiltegenkendelse og meget mere - se de nye teknologiske påfund i bilerne

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Den nye Volvo XC90 har som standard en nødbremse, der selv bremser bilen ned, hvis der er forhindringer, helt op til topfarten. Den byder også på nye smalle LED-forlygter kaldet Thors Hammer. Foto: Volvo

DANMARK:Teknologifreaks kan godt glæde sig til, at masser af nye gadgets og godter holder deres indtog i bilerne. Udstyr, som før var forbeholdt de større og dyrere premium-modeller, er nemlig for alvor på vej i den populære miniklasse, mens nye teknologier rykker ind og flytter grænserne højere oppe i segmenterne.

Sådan lyder meldingen fra Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør for FDM’s blad, Motor, og som vi har bedt kigge på, hvad der er på vej i det nye år.

Her finder vi bl.a. automatisk nødbremse, som selv bremser ned i bytrafikken, og som er kendt fra VW Up & Co., men nu også er standardudstyr i biler som Skoda Fabia og VW Polo. Det vil også kunne fås til den nye Mazda2. Men det er uklart, om det bliver standard herhjemme.

Samtidig vil vi se mere avancerede systemer, der advarer og selv bremser ned ved højere hastigheder.

Det er typisk helt op til bilens topfart eller ved en begrænsning omkring 160 km/t. Det er et system, der for eksempel kan tilkøbes til VW Passat og er med i den sikkerhedspakke, som er standard i den nye Volvo XC90.

Vi vil også opleve, at flere modeller får teknologi, der kan genkende vejskilte, så for eksempel skilte med fartgrænser projekteres op på en skærm.

Udsyn og sikkerhed

Det er tilfældet i den nye Opel Corsa, som bliver den første bil i miniklassen med den teknologi.

Det er noget, som er ekstra aktuelt lige nu, hvor politiet opgraderer med langt flere mobile fartkameraer.

Men ville det så ikke også være oplagt at koble fartgrænser til den fartbegrænse, som typisk er en del af en fartpilot, så bilen selv bremser ned gennem byer?

Det kan lade sig gøre rent teknisk, fortæller Søren W. Rasmussen. Men ingen bilfabrikker har lanceret den del af teknologien endnu.

Vi vil også se, at flere modeller vil kunne leveres med xenon- og LED-lys. Førstnævnte gælder også for Corsa, hvor det koster beskedne 7000 kr. Flere vil også kunne fås med mere avanceret lys, der for eksempel kan skelne, om du kører på landevej eller i byen.

- De nye lystyper giver ikke alene et bedre udsyn, de forbedrer også sikkerheden, siger Søren W. Rasmussen.

Vi vil også se flere modeller med store berøringsfølsomme farveskærme, hvor smartphone-opkobling, radio og navigation spiller sammen.

Således er VW-koncernen i løbet af året klar med systemet App Connect, der forener de hidtil tre kendte standarder for at få smartphones til at spille sammen med bilens skærme og for eksempel audio.

App Connect omfatter således Apples Car Play, Android Auto og Mirror Link, som kan spejle telefonens funktioner. VW-koncernen har også lanceret de nye TFT-instrumenter, som kan erstatte viserinstrumenterne i bl.a. Passat, Audi A6 og Audi TT. Det kan også lade sig gøre i Fiat 500 og Jeep. Og den slags kommer vi til at se mere af.

Langt på literen

Vi har i 2014 set, at benzin- og dieselbiler har slået nye rekorder for brændstoføkonomien. Således klarer en Mitsubishi Spacestar 1,0 med benzinmotor og 71 hk 25,0 km/l, mens de bedste versioner af trillingerne Toyota Aygo, Citroën C1 og Peugeot 108 lander på 26,3 km/l med en 69 hk benzinmotor, mens den nye Opel Corsa 1,3 CDTi diesel med Easytronic automatgear og 95 hk går 32,3 km/l.

Søren W. Rasmussen mener, grænsen for brændstoføkonomi er ved at være nået, men at næste skridt hedder hybrider, hvor batteri og en elmotor spiller sammen med en brændstofmotor.

Flere hybridbiler

Her har Toyota allerede fået succes med Yaris hybrid med benzin- og elmotor.

- Vi kommer de næste par år til at se hybridbiler i alle klasser. Her vil det være naturligt, at den næste grænse, man går efter, er 40 km/l, siger Søren W. Rasmussen.

Således er VW på vej med hybridversioner af Golf og Passat.

Toyotas Mirai bliver den første brintdrevne bil i en større produktion og formentlig til en mere overkommelig pris, selv om den stadig bliver dyr. Mirai, som er på størrelse med en Avensis, yder 154 hk og har en rækkevidde på 500 km, lander herhjemme i løbet af året.

Danmark er foregangsland med brintbiler, hvor en brændselscelle driver en elmotor.

Hyundai, Honda, Nissan og Toyota har sammen med selskabet H2 Logic lavet en hensigtserklæring om at gøre Danmark førende inden for brintbiler. I løbet af 2015 vil H2 Logic have et net med 10-15 brinttankstationer.

Indbygget sikkerhed

Brintbiler er som elbiler fritaget for afgift indtil udgangen af 2015. Hvad der herefter sker, er usikkert og forventes at blive afgjort af Folketinget senere i år. Hyundai har været på banen med ix35 som brintbil. Den er noget mere bekostelig, men bl.a. solgt til Københavns Kommune i et større antal.

Enkelte modeller som den nye Land Rover Discovery lanceres med en fodgænger- airbag, som er indbygget i kølerhjelmen. Søren W. Rasmussen tror dog ikke, at der vil komme mange flere biler med den slags airbags. Heller ikke den nye Volvo XC90, som er udråbt til en af de sikreste biler.

- Her er sikkerheden indbygget i kølerhjelmen, så man ikke behøver fodgængerairbags i kølerhjelmen, siger Søren W. Rasmussen.

Bremser for fodgængere

Det er nemlig en mere gennemført måde at gøre sikkerheden indbygget i selve konstruktionen. På sikkerhedsfronten vil vi også se flere biler med køassistent a la det, som kendes fra flere BMW-modeller, og som kan følge trafikken op til 60 km/t og endda bremse bilen helt ned for at starte igen.

Det kommer også i Volvo XC90’eren, som er spækket med sikkerhedsudstyr.

Den nye XC90 bremser også, hvis du overser en bil på vej ud i et venstresving. Og den vil med tiden kunne bremse i mørke for både fodgængere, elge og cyklister, og hvis du kører i grøften, afbøder et avanceret sæde, at du får alvorlige kvæstelser i ryggen.

På elbilsfronten sker der en smule. Tesla lancerer S P85D med firehjulstræk, Ferrari-præstationer og en lidt længere rækkevidde, mens Tesla X lanceres senere på året i USA.

Der er dog endnu ikke noget officielt om, hvornår den kommer til Danmark.

Mens Tesla selv er ved at opbygge et landsdækkende net af superladere, fortsætter selskaberne Clever og E.ON med at udbygge deres net med de mange typer ladestik, der stadig er på markedet.

Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.