Detailhandel

Masser af plads til discount

Hobro er stor nok til de mange dagligvarebutikker

HOBRO:REMA 1000 er nyeste aktør på et hobroensisk dagligvaremarked, der kan mønstre stort set alle kæder i Danmark. Er der virkelig plads til så mange butikker i en by af Hobros størrelse, lyder et nærliggende spørgsmål. - Ja, svarer Henrik Morbjerg øjeblikkeligt og uden den mindste vaklen i sin vurdering. Han er salgschef, konsulent og ekspert i detailhandel og arbejder for rådgivningsfirmaet Retail Institute Scandinavian i Århus. - Der er masser af plads til discountbutikkerne i Hobro. Byen har jo et stort opland, og der er langt til de store varehuse i Randers, Viborg og Aalborg. Desuden behøver discountbutikkerne ikke så stort et kundeunderlag for at løbe rundt, forklarer Henrik Morbjerg. - Når 30 procent af den danske befolkning handler discount, så er det meget passende, at stort set alle kæder er repræsenteret i en forholdsvis stor provinsby som Hobro, vurderer Henrik Morbjerg. Han siger, at de mange butikker giver øget konkurrence, men hobroenserne vil ikke opleve særskilt gode tilbud, selv om butikkerne her ligger særligt tæt. Kæderne markedsfører sig på landsplan, og det er alt for dyrt for dem at annoncere særlige tilbud gældende kun i Hobro. Henrik Morbjerg påpeger, at de mange discountbutikkers tilstedeværelse er yderst positiv for resten af handelslivet i Hobro. Med så mange butikker vil flere handle fødevarer, hvor de bor. Det betyder, at de også gør deres andre indkøb i byen, og det kommer den lille skohandler og tekstilforretning til gode. - Den effekt har vi blandt andet set i satellitbyerne omkring Århus, siger han. Før jul åbnede den kæmpestore, europæiske kæde Lidl en stor butik på Hostrupvej. Siden har butikken rykket sammen på hylderne. En stor del af butikken er lukket af, og flere kasselinjer er lukket. Men det er ikke et udtryk for, at der er for mange discountbutikker i Hobro, siger Henrik Morbjerg. - Lidl har et koncept med store butikker, og det koncept bygger de på i hele Europa. Når så stor en kæde invaderer et lille land som Danmark, så gider den ikke have en masse bøvl med at tilpasse konceptet. Derfor bygger Lidl store rammer og justerer indvendigt på størrelsen, hvis butikken viser sig at være for stor. - Lidl skal nok klare sig, vurderer Henrik Morbjerg.