Massiv reklame for hjælp til ofre

Lige kort efter nytår går en storstilet reklamekampagne i gang. Dagblade, fagblade og tv-stationer bringer oplysninger og annoncer for Offerrådgivningen. Projektet Reklame for Alvor har valgt den frivillige organisation, der skal have reklame og o

Vi har masser af tid og store ører. Det er det, vi kan. Vi kan lytte, og vi har masser af tid til både at høre historien to og tre gange, men også tid til at gå med på stationen eller skadestuen, til at anbefale en psykolog eller kontakte venner og pårørende for at skaffe hjælp til ofret. Sådan beskriver Inge Christensen arbejdet i den frivillige organisation Offerrådgivningen. Hun er formand for landssammenslutningen af Offerrådgivninger, som indtil nu måske har været et lidt ukendt tilbud. Men det ændrer sig fra 2. januar. Så brager en reklamekampagne løs, der skal gøre opmærksom på Offerrådgivningen. - Vi havde besluttet i foråret, at vi ville gøre mere for at få PR for vores rådgivning. Vi besluttede så at lægge billet ind, da Reklame for Alvor indkaldte organisationer, der kunne bruge hjælp fra en stor kampagne. At vi blev valgt er jo helt fantastisk. Vi blev meget overvældet. Det giver os mulighed for både at blive kendt i offentligheden og sætter fokus på indholdet, altså ofrenes situation, siger Inge Christensen. - Det siger også noget om, at vores tilbud er seriøst. Reklame for Alvor har lavet meget research på organisationerne, inden de bestemte sig for, hvem der skulle have en reklamekampagne gratis, fortæller hun. Uddannede frivillige De frivillige, der sidder ved telefonerne, er ofte mennesker, der professionelt arbejder med mennesker i forvejen. Det er typisk sygeplejersker, socialrådgivere, psykologer, pædagoger eller andre faggrupper, der har erfaring i at arbejde med mennesker, der har problemer. Derudover bliver de uddannet i at rådgive mennesker i krise. - Vi er meget grundige, når vi udvælger. Vi har en godkendelsesprocedure, der skal sikre, at de frivillige ved, at de ikke må yde behandling eller terapi. De skal henvise til det almindelige sundhedssystem, for eksempel folk egen læge eller til vagtlægen. Vi har ikke frivillige, der for eksempel henviser til en healer eller begynder at rådgive om medicin eller lignende. Men de frivillige er trænet i at yde psykisk førstehjælp, samtale og praktisk hjælp til ofre, fortæller Inge Christensen. - Vi er også opmærksomme på, at rådgiverne skal være afklarede med sig selv, de skal have en robust psyke selv og kende deres egne grænser. De må ikke overtage problemet eller tro, at de skal løse problemerne. Men de kan hjælpe med at finde frem til for eksempel venner og familie, der kan drages ind, siger hun. Forskellige reaktioner Hvis man har været udsat for et voldeligt overfald eller for eksempel en voldsom ulykke, kan man reagere på forskellig vis. Det er meget individuelt, hvordan man reagerer, og man kan normalt ikke regne ud på forhånd, hvem der reagerer hvordan. - En der ellers er "stærk" vil pludselig kunne reagere meget voldsomt eller gå helt i panik, mens en anden, der måske normalt er ret sårbar, viser sig at være en, der handler ret fornuftigt. Man kan ikke på forhånd sige, hvordan man vil reagere på et chok, som det jo er, siger Inge Christensen. Nogle kan blive helt handlingslammede, så de slet ikke gør noget, før der kommer folk udefra og tager lidt fat i dem. Andre kan opleve at blive meget praktisk orienteret de første par dage, og når det hele så har lagt sig, kommer reaktionen. Det kan være på 3.-4.-dagen, hvor man måske ikke har kontakt med politi eller skadestue længere. - Så er det godt at vide, at man kan ringe til Offerrådgivningen, hvis man pludselig kan mærke, at nu er man selv eller ens pårørende meget berørt af det, der skete. Nogle oplever, at deres bekendte og naboer ikke spørger til, hvad der er sket. De er måske bange for at blande sig eller har måske selv oplevet en voldsom hændelse tidligere. Nogle oplever, at dem, der kommer for at hjælpe, bliver meget berørt og selv kommer til at græde. Det er også en naturlig reaktion, men nogle gange har man brug for at ringe og tale med nogen, som man ved ikke bliver væltet af pinden, når man fortæller historien, siger Inge Christensen. Offerrådgivningen er oprettet i samarbejde med politikredsene, og politiet henviser til Offerrådgivningen, når de møder mennesker, der kan have det behov. I 2002 var der omkring 4000 henvendelser, og det var en stigning på 1000 fra året før.