Mathis var billigere end svenskerne

Mulighed for flere ordrer efter vellykket samarbejde

AALBORG:Projektleder Björn Fagö fra det svenske Kustbevakningsverket er fuld af lovord over for sin danske modpart, Jacob Mikkelsen, projektleder ved Mathis Værft i Aalborg efter et års samarbejde om bygning af tre hurtigtgående motorbåde til overvågning af den søgående trafik i den svenske skærgård. - Værftet i Aalborg har været i stand til at opfylde alle de ønsker, vi havde til bådene, som ikke måtte veje over fem ton, som skal indeholde al den nyeste elektronik man kan forestille sig. Og så gjorde det altså billigere, end vi kunne have fået dem bygget hjemme i Sverige, fortæller Björn Fagö, som sammen med to kolleger har været et par uger for hver af de tre nybygninger. Mathis Værft har i de senere år bygget en del redningsfartøjer til Farvandsdirektoratet herhjemme, og det var en god erfaring at have med i bagagen, da værftet for et år siden bød på de godt 11 lange motorbåde til svenskerne. Værftet har option på yderligere to både, og da den svenske kystbevogtning benytter i alt 10 både af den type langs de mange tusinde kilometers kystlinie, kan der komme yderligere ordrer på tale. De tre første både står svenskerne i omkring 2,5 millioner kroner stykket. Værftsdirektør Niels Mathiesen er både glad og stolt over, at det er lykkedes at vinde over de svenske værfter i konkurrencen om de forstærkede glasfiberbåde. - Det er jo trange tider for værftsindustrien, så derfor er det utroligt godt, at vi kan gøre os gældende internationalt, siger han. I Sverige indgår motorbådene ud over overvågning også i smuglerjagt, søredningsaktioner og assistence til nødstedte lystsejlere. De skal kunne holde til mellem 700 og 1000 timer i drift årligt, hvor et lystfartøj af samme type maksimalt sejler 100 timer.