Mazda forfiner sin mest solgte model

Den mellemstore SUV vokser en smule og er blevet mere strømlinet

Interiøret har fået en omgang, så det mere matcher CX-3, bl.a. med den opretstående midterskærm på syv tommer. Foto: Mazda

Interiøret har fået en omgang, så det mere matcher CX-3, bl.a. med den opretstående midterskærm på syv tommer. Foto: Mazda

BILER:Den høje CX-5 er en langt mere vigtig model for Mazda, end du måske tror. Modellen er nemlig ikke alene den mest solgte Mazda-model i Europa. Den rider også med på den SUV-bølge, der i øjeblikket skyller over kontinentet.

Den ny model, som er vist ved det store motorshow i Los Angeles, bygger på samme platform som den sidste model fra 2012, hvilket betyder, at afstanden mellem akslerne er uændret på 2,7 meter, mens CX-5 med sine 4,55 meter, er vokset en anelse i længden og lidt i bredden.

Strammere look

Netop småjusteringer, som en A-søjle, der er rykket lidt tilbage, og en ændret kørestilling kendetegner bilen, der også har fået nyt instrumentbord med et centralt 4,6 tommers TFT-display og et midterorienteret af slagsen på 7,0 tommer. Mest synlig er nye smallere lygter for og bag, som er med til at give et strammere look.

Linjerne er trukket op med bl.a. smallere forlygter i den nye Mazda CX-5, hvor der mere er tale om evolution end revolution. Foto: Mazda

Linjerne er trukket op med bl.a. smallere forlygter i den nye Mazda CX-5, hvor der mere er tale om evolution end revolution. Foto: Mazda

Karrosseriet har fået større stivhed og dermed givet bilen bedre køreegenskaber. De styrkes af G-Vectoring Control, der er et nyt elektronisk system, som understøtter køredynamikken, mens lydniveauet er dæmpet.

Elektrisk bagklap

Samtidig er der skruet op for udstyrsmulighederne for CX-5, der nu fås med et nyt, avanceret head-up display og en fjernbetjent elektrisk bagklap. Bagagerum på 505 liter matcher forgængeren.

De kendte benzinmotor på 2,0 og 2,5 liter samt dieselmotoren på 2,2 liter er med igen. Mazda går dog ikke i detaljer med de nærmere tekniske data eller brændstoføkonomien.

Modellen, der i den udgående version koster fra godt 315.000 kr., ventes at lande hos de danske forhandlere i midten af 2017. Priser og dansk udstyr kendes endnu ikke.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.