Mediemogul tæt på køb af Berlingske-koncernen

KØBENHAVN:Den britiske mediemogul David Montgomery og hans selskab, Mecom, har længe vist interesse for at overtage norske Orkla Media, som Danmarks største dagbladskoncern, Det Berlingske Officin, er en del af. Feltet af interesserede købere er efterhånden snævret ind, og her vurderes Mecom at stå med de bedste chancer for at ende med at overtage mediegruppen. Mecom var fredag til hemmeligt møde i København. Ifølge Berlingske Tidende lørdag fandt mødet sted på et københavnsk hotel, hvor repræsentanter for Mecom mødtes med den øverste ledelse i Berlingske-koncernen samt de finansielle rådgivere i Deutsche Bank, der rådgiver Orkla i salgsprocessen. På mødet var der særligt fokus på Det Berlingske Officin, som tegner sig for knap halvdelen af omsætningen i Orkla Media. Berlingske Tidende skriver, at Mecom nu er det eneste selskab, som reelt er tilbage i forhandlingerne om en overtagelse af Orkla Media. Mecom vil i givet fald få hjælp til finansieringen fra en eller flere kapitalfonde. Men Orkla skulle angiveligt savne tilstrækkeligt med sikkerhed for, at Mecom vil leve op til visse publicistiske principper. Orklas bestyrelse er ikke bekymret for, om Mecom kan rejse nok penge til selve købet, men derimod for om Mecom og dets finansielle partnere - muligvis kapitalfonden Veronis Suhler Stevenson (VSS) - også er villig til at putte nok penge i den videre udvikling, skriver Berlingske Tidende. David Montgomery og Mecom har ikke verdens bedste ry som medieejere. Tværtimod. Købet af Berliner Zeitung sidste år og senest en række regionaviser i Holland har overalt skabt konflikter. De danske ansatte står heller ikke ligefrem klar med åbne arme, hvis Montgomery og Mecom ender som køber. Uffe Gardel, fællestillidsmand for alle danske ansatte i Orkla Media, er alvorligt bekymret for udviklingen og advarer direkte mod et salg til Mecom og Montgomery: - Jeg har svært ved for alvor at tro, at Orkla vil sælge til Mecom. Orkla-ledelsen vil miste enhver troværdighed. Da man satte salgsprocessen i gang i november, hed det, at man ville styrke koncernen inden for nye digitale medier. Men det her ligger så langt fra, hvad de meldte ud i sin tid, siger han til Berlingske Tidende. Et bestyrelsesmøde i Orkla i torsdags gav ikke megen klarhed over, hvor langt henne salgsprocessen er. Efter mødet oplyste bestyrelsen dog, at feltet af mulige købere er snævret yderligere ind. /ritzau/