Mega McWhopper Meal

Burger King eller McDonald’s? De to konkurrenter holder hinanden på tæerne i kampen om kunderne

Caspar Birk
McDonald’s har ageret efter Burger Kings invasion med længere åbningstid. Desuden har de netop moderniseret restauranten, og der er etableret en helt ny legeplads. Foto: Michael Koch
Virksomhedsøkonomi 21. marts 2007 05:00

SKALBORG: For de fast food-hungrende i Aalborgs sydlige del var 1. november 2007 en festdag. Den dag slog Burger King dørene op på hjørnet af Hobrovej og Nibevej, og nyhedens interesse var enorm. - Vi har haft en dejlig omsætning, som har været uventet god, forklarer administrerende direktør Frank Heining fra Burger King Danmark om de første seks uger. Bilkøen til drive in har været pakket med biler, og enkelte dage har der været tæt på trafikkaos i krydset Nibevej/Letvadvej. - Ja, vi har haft travlt, men det kommer vi ikke til at opleve igen. Nu er det mere hverdag derude, siger Frank Heining. Mere stille har der set ud længere oppe ad Hobrovej, hvor McDonald’s har været siden 1989. Men ifølge indehaver Kirsten Petersen har man ikke kunnet mærke konkurrentens ankomst. - Forbavsende lidt, vil jeg sige. Hvis det har set sådan ud udefra, så afspejles det ikke i regnskaberne. Vi har haft lige mange dage med fremgang som nedgang, siger Kirsten Petersen. McDonald’s nåede at modernisere restauranten inden Burger King serverede den første Whopper, en helt ny legeplads stod færdig kort efter, og efter nogle uger blev åbningstiden tilpasset konkurrentens, som lukker ved midnat. - Jeg ved, at der ligger en plan for modernisering af flere McDonald’s restauranter, men jeg tror nok, at de fremskyndede den her, da de så, at vi kom, siger Frank Heining. Det afviser man fra McDonald’s side. - Vores moderniserede restaurant og nye legeplads skulle have været færdig i 2006, men blev skubbet på grund af nogle interne ting. Det eneste, vi har gjort, som følge af Burger Kings ankomst, er at ændre på åbningstiderne, siger Kirsten Petersen. Hun er af den overbevisning, at de to fast food-giganter er til gavn for hinanden. - Jeg tror på, at det øger markedet. Desuden har vi andre konkurrenter end dem, og når Sunset Boulevard åbner i Shoppen, ser jeg også det som en styrkelse for os, fastslår Kirsten Petersen.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...