Meget langt fra Italien

Restaurant Capri ligger i turistbyen Øster Hurup. Foto: Grete Dahl
Fødevarer 3. august 2007 15:16

Restaurant Capri, Øster Hurup Restaurant Capri holder til i en hvid, fladtaget bygning på en sidevej i turistbyen Øster Hurup, hvortil vi ankommer en hverdagsaften i juli. Stedet blev sidste år overtaget af et nyt ejerpar, der har fastholdt et italiensk islæt på menu-kortet, som restaurantens navn også antyder. Lokalet er denne aften halvfyldt og blandt andet præget af en stor buffet midt i rummet. Vi gelejdes til det reserverede bord og præsenteres for tilbuddet om sommerbuffet, men vælger at takke nej og i stedet kigge på menukortets udbud. Stedet tilbyder tre forskellige treretters menuer, hvoraf den dyreste koster 209 kroner, men vi vælger at plukke to retter hver fra a la carte udvalget og se, om appetitten rækker til en dessert. Menukortet er en blanding af italienske og danske klassikere, og et kendetegn er, at alle retter, uanset hvor danske de måtte være i oprindelse, har et italiensk navn. Således hedder en stegt, fyldt rødspætte med kartofler og persillesovs for eksempel Passera del mare alla Capri (149 kr.) og netop denne ret vælger medspiseren som sin hovedret. Til forret bestiller han carpaccio (65 kr.), mens jeg selv begynder med Gambaretti alla gorgonzola - ovnstegte rejer med gorgonzola og hvidløg (59 kr.), som skal efterfølges af oksemørbrad med gorgonzolasauce (165 kr). Vinkortet er helt igennem italiensk, hvilket restauranten ikke skal høre for. Støvlelandet er som bekendt hjemland for nogle fremragende vine. Som de fleste andre bilister var vi interesseret i vin i halve flasker og glas, men husets vin var den eneste mulighed i mindre udskænkninger. Den var ikke nærmere beskrevet på kortet - og på spørgsmålet om vinens nærmere specifikationer måtte tjeneren give fortabt. Vildfaren rosé Hvidvinen blev serveret i en kande og sat på bordet til selvskænkning. Stor var vores forbløffelse, da tjeneren et øjeblik efter kom ind med en flaske rosévin. Vi gjorde opmærksom på, at vi havde bestilt førnævnte rødvin, hvorefter hun tog vinen med sig igen, men lidt efter returnerede hun til bordet med samme flaske rosé og fastholdt, at det nummer, der stod ud for vinen på menukortet, svarede til rosévinen. Vinkortet kom på bordet, og her faldt dokumentationen ud til vores fordel. Det viste sig, at vi var blevet præsenteret for en udgave af kortet, hvor den åbenbart meget vigtige nummerering ikke var opdateret. Uautentisk carpaccio Forretterne ankom efter lidt ventetid. Mine rejer lå i et lille glasfad og flød rundt i en væske, der duftede lidt af hvidløg, men så ud og smagte som vand. Rejerne var små og kedelige i smagen, og ovenpå lå lidt smeltet ost - det lignede en blanding af mozzarella og gorgonzola. Sidstnævnte flød sammen med væsken og rejerne. Retten virkede misforstået, både i smag og udseende. Min ledsager havde bestilt carpaccio, som er tynde skiver rå, marineret oksefilet, men i stedet lå der bresaola – lufttørret okseinderlår – på tallerkenen sammen med lidt oliven, lidt tapenade, lidt pinjekerner og strimlet icebergsalat. Enten bør navnet på menukortet eller retten ændres, så folk får det, de har bestilt. Så var det tid til hovedretterne, der ankom efter nogen venten. Fisken kom først - en hel rødspætte med fyld af rejer, kaviar og champignon i skiver. Dertil var der brasede kartofler og persillesovs. Fisken var tør og smagte, som om den kom fra fryseren, til trods for at havet ligger få meter væk. Rejerne var små og smagte som frostrejer typisk gør. De brasede kartofler var tilforladelige. Persillesovsen ankom i en stor sovseskål og kunne reelt have rakt til et større selskab, men køkkenet måtte gerne have skruet ned for mængden og op for smagen. Den smagte stort set ikke af noget. Endnu værre stod det til med min hovedret. Aldrig har jeg smagt et stykke kød, der var så ødelagt. Mørbraden var svær at identificere som et stykke mørbrad, for den var branket og gennemstegt i en grad, så der ingen smag eller mørhed var tilbage. Det var en ligegyldig, sej kødklump, som jeg langt fra spiste op. Tilbehøret var friturestegte kartoffelkugler, et dampet forårsløg, lidt ristede champignon og squash. Dertil en smule hvid sauce, der led under et totalt fravær af gorgonzola, den smagte ikke af noget som helst. Den problemombruste rødvin smagte til gengæld dejligt, flot mørk farve og frugtig smag. Ventetiden mellem retterne var generelt i overkanten, og undervejs i måltidet var der ingen, der spurgte, om maden var tilfredsstillende. Heller ikke, da tallerkenerne blev båret ud igen efter en lang tids venten, var der nogen interesse fra betjeningens side. Fornuftig afslutning Vi bad om at se menuen igen, så vi kunne bestille dessert i håb om, at aftenen ville få en fornuftig afslutning. Udvalget bød på forskellige former for is, og jeg bestilte pandekager med vanilleis. Den anretning var godkendt. Et par udmærkede pandekager med vanilleis og et drys chokolade (55 kr.) og medspiseren fik ligeledes vanilleis, anrettet i et højt glas med blommer i romlage (55 kr). Også ganske velsmagende. Vi sprang kaffen over og gik direkte til regningen, der lød på 826 kroner. For de penge fik vi to gange tre retter mad, en halv flaske hvidvin og en flaske rødvin - men når man sammenligner pris og kvalitet, er det på ingen måde pengene værd. Vi havde en fornemmelse af ligegyldighed fra køkkenets og betjeningens side fra start til slut. Betjeningen var uvidende om selv det mest basale, og maden bar gennemgående præg af forfejlet tilberedning og ditto råvarer. På nær et par hæderlige desserter var der stort set ingen lyspunkter undervejs. Det var med andre ord for uprofessionelt, og vi kan desværre kun sende en enkelt gaffel til Capri i denne omgang. Restaurant Capri, Nørre Hurupvej 9, Øster Hurup Tlf. 98585347, www.restaurant-capri.dk

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...