Men letbanen i Århus har jeg lovet

Torsdag lagde politikerne sidste hånd på en ny trafikaftale, og selvom det ikke er som i gamle dage, så bliver der stadig handlet ved forhandlingsbordet

Martin Hein
Den gamle færge "Sjælland" blev brugt som mødested af blandt andre Svend Heiselberg (V), Kaj Ikast (K), Arne Melchio (CD) og ikke mindst Jens Risgaard-Knudsen (S), der endte med at lægge navn til de to jyske motorveje mod Frederikshavn (Risgaard) og Hirtshals (Knudsen). Scanpix
Fodbold 1. februar 2009 05:00

Der er ikke noget som trafik, der kan sætte gang i diskussionerne. Ikke bare på Christiansborg, men i stort set hvert eneste forsamling fra byråd, erhvervsklubber, partiforeninger og helt ind i folks stuer eller deres biler, for “det kan da ikke passe, at der er kø her hver dag”. Derfor har forhandlingerne i Folketingets Trafikudvalg også nærmest mytisk status, og folkene bag dennes uges aftale om infrastruktur for 94 milliarder - eller cirka en bankpakke - mærker da også tydeligt, at trafikforhandlinger er noget helt særligt. - Det adskiller sig ved, at der er enorm interesse udefra. Vi får simpelthen så mange henvendelser både på telefon, breve, delegationer og sågar ved, at folk tropper uanmeldt op. Det er helt ubegribeligt, og der er en klar forskel til andre områder, for der findes ikke det bysamfund, der ikke har en trafikal udfordring, som de vil have løst, fortæller den radikale trafikordfører Johs. Poulsen. Samme historie lyder fra de andre forhandlere, som bliver bestormet af alt, hvad der kan krybe og gå af trafikinteresser. Også partifæller, der lige vil gøre opmærksom på, at der er rigtig meget brug for en omfartsvej ved Slagelse, og sågar folk fra andre partier, for netop trafik har det med at ophæve partiskel. Der har SF’s Pia Olsen Dyhr oplevet, for selvom hun var med som det tynde øl i forhandlingerne, så er der også pres på hende. - Jeg kan mærke, at der er nogle meget stærke lokale kræfter i alle folketingsgrupperne. Det kan jeg også høre, når jeg møder folk fra de andre partier på gangen, som mener, jeg skal sørge for både det ene og det andet. For eksempel har vi i SF snakket om dobbeltsporet mellem Vamdrup og Vojens, og så kan jeg mærke, at de lokalt valgte forventer, at vi klarer det. Normalt er det meget mere de saglige argumenter, men her er det ikke nødvendigvis det, der tæller mest, og det er til at skrige over nogle gange, som hun siger. Dobbeltspil Selve forhandlingerne om trafikforliget blev klaret på et par dage, men forud er gået år med infrastrukturkommission, undersøgelser og indledende forhandlinger. I den proces er lokalsamfund meget aktive, og det kan være alt for fristende for politikerne at stange et løfte ud, når den lokale presse spørger. I løbet af et par år og hen over et folketingsvalg kan det godt blive til en godt læs løfter - faktisk kan læsset blive så stort, at det vælter, når det kommer til forhandlingsbordet. - Der er nogle, der har lidt let omgang med den slags ting. Når jeg ser, hvad der skrives i de lokale medier, om hvad deres partier prioriterer i forhandlingerne, så kan det være meget svært at genkende, for at sige det diplomatisk. Der er helt klart folketingsmedlemmer, der i deres eget områder kolporterer synspunkter, som der slet ikke er dækning for ved forhandlingsbordet, siger Johs. Poulsen. Den grimme version af det problem er, at nogle politikere bare tager chancen og håber, at det ikke bliver opdaget. Den pæne er, at de rent faktisk tror på løftet, men bare ikke kan få det igennem, når det kommer til stykket. Lidt til dem derhjemme Denne gang er det især i det midtjyske, at der er lovet veje. Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen har for eksempel hjemme i sin valgkreds i Viborg talt meget for en motorvej tværs gennem Jylland, og det ser han ikke noget galt i, for som han siger: - Det skulle da være et skarn af en folketingskandidat, som ikke kender sin valgkreds. Motorvejen langs hærvejen er ikke nogen ny tanke, men der er et stykke endnu. I denne omgang lykkedes det dog at få sat gang i en “strategisk analyse”, og så er der jo lidt at fortælle derhjemme. Spørgsmålet er som, om det er nok for alle de politikere - også dem uden for forhandlingerne - som har lovet veje, for det er ikke nødvendigvis gratis at love. - Der er mange, der har givet løfter, og så må man se, hvad der kan indfries, men hvis man er for offensiv og det så ikke går igennem, så har man et problem, siger Kristian Pihl Lorentzen. For Johs. Poulsen er der ikke de store problemer i at kæmpe for lidt til valgkredsen, så længe man mener det. - Det er da svært ikke at have et ekstra øje, der hvor man er valgt. Både fordi man gerne vil varetager lokale interesser, men også fordi man kender projekterne, og det gør man ikke helt så grundigt andre steder i landet, som han siger. Mafiaen Ifølge forhandlerne til uges aftale, så kan kampene for hjemegnene dog slet ikke sammenlignes med i gamle dage. I dag er det da også en næsten grøn flok af trafikordførere og en minister med mindre end et år på bagen, der styrer slagets gang. Ved sidste valg forsvandt de sidste rester af gamle dage fra trafikforhandlingerne, da Svend Heiselberg (V) takkede af efter 25 år som ordfører. Sammen med blandt andre Kaj Ikast (K) og Arne Melchior (CD) styrede han trafikken i et kvart århundrede i en grad, så det blevet sammenlignet med den italienske mafia. - Det var Keld Albrechtsen fra VS, der fandt på det. Vi havde lavet en stor aftale med Socialdemokraterne, Kaj Ikast og mig, og så sagde Albrechtsen, der var imod alle veje, at det var de rene mafiametoder. Det var der en journalist, der hørte og siden hang det ved, men vi har da også stået for mange store aftaler, fortæller Svend Heiselberg på mobiltelefonen på vej til Holstebro ad en vej “der ikke er til prale af”, som han siger. Det er der til gengæld masser af andre af hans veje, der er. Med udgangspunkt i det nordvestlige Jylland har Svend Heiselberg stået fadder til nogle af de meste kendte motorveje, som han har skaffet efter princippet; noget for noget. - Dengang vi lavede Storebæltsbroen, sagde jeg klart i grupperne at for at undgå, at vi får en skævvridning, så må vi også bygge de nordjyske motorveje. Det var der utilfredshed med, men selvom man siger, der er meget lidt trafik - og det er jo rigtigt - så var en god ide, for hvis vi ikke havde haft motorvejene, så er spørgsmål, om der havde været sammen udvikling, siger han. Studehandler I Svend Heiselbergs tid var formen også en lidt anden. Mange forhandlinger blev klaret over en bid brød på Færgen Sjælland, og når kernen fra de store partier var enige om de store linjer, så faldt resten som regel på plads. Noget af det, der lettede vejen var, at der var en del penge, som de kunne dele ud til lokale småprojekter som smørelse i en vrangvillig folketingsgruppe. - Tit er det en lille investering, der kan gøre folk tilfreds. Det kan være et trinbræt til ti millioner, som så er kommet med for at få det til at glide. Det er der vist ingen steder i landet, hvor de ikke har fået lidt af, og det har da gjort det lettere, som han siger. Det mener han nu også, at de kan finde ud af i dag, og han kan også se, at de stadig bruger nogle af de gamle tricks for at få det hele til at se pænt ud. For eksempel alle undersøgelserne af fremtidige projekter. - De gode trick er, at man laver VVM-undersøgelser for så er der ro i det område, hvis der ikke lige blive penge til projektet, siger han og fortsætter: - Jeg kan huske, da vi fik en omfartsvej hjemme i Thisted. Dengang var jeg valgt i Skive, som også ville have en, men så lykkes det mig at få tre millioner til en VVM-undersøgelse. Det kunne jeg så sige, da jeg kom til Skive og skulle fortælle, at jeg have fået 60 millioner til en omfartsvej ved Thisted. Det reddede mig, for var jeg kommet uden, så var der blevet en farlig ballade, griner Svend Heiselberg. Nye alliancer Der er da også godt med VVM-undersøgelser i den nye aftale og så er der en række forundersøgelser, som er endnu mindre plastre på sårene. I stedet for veje til udkantsområderne er der nu fokus helt andre steder, og med den gamle garde på pension og opbrud i det politiske landskab er der også helt nye alliancer ved bordet. For eksempel var de to kvinder ved bordet - Pia Olsen Dyhr (SF) og Henriette Kjær (K) - enige om at satse på cykler. Den alliance gav en milliard til cyklisterne frem til 2020. Det kan man få meget cykelsti for, og Pia Olsen Dyhr er ikke i tvivl om, at det er den kvindelige forbindelse, der gjorde udslaget. - Det er spøjst, at både mig og Henriette er med, for trafik er et mandsdomineret område, men med flere penge til cykler, så kan man se, at det har hjulpet, siger hun. I det hele taget blæser trafikvindene SF’s vej. Der er masser af penge til tog, busser og sågar letbaner. Dog kun med sikkerhed i Århus i første omgang, for som en forhandler angiveligt skulle have sagt: - Jeg har lovet dem letbane i Århus, men den i København kan vi snakke om. København har også fået penge. Om det er nok til en letbane er tvivlsomt, men der er da til en undersøgelse.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...