Mens vi venter på elbilerne

Elbiler med fornuftig række-vidde er ikke lige om hjørnet. Først kommer de såkaldte plug-in-hybrid-biler, der kan lades via en stikkontakt, og som kan fortsætte på benzin, når batteriet er tomt. Toyota er klar med teknikken i 2012

2
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Batterierne i Prius plug-in lades udelukkende op direkte fra stikkontakten, og ikke mens bilen kører. Der findes endnu ingen europæisk standard for stikkene

STRASBOURG:Ren eldrift i byen til kortere ture og hybrid-bil med benzinmotor, når turen er længere. Det er i grove træk den løsning, som Toyota inden så længe vil tilbyde køberne. Lanceringen vil ske i 2012 men på hvilke markeder er endnu uvist, men mon ikke af Californien får den første stak biler. Populært sagt har man taget den nuværende Toyota Prius og forsynet den med et genopladeligt batteri, der med en almindelig stikkontakt på 1,5 timer kan oplades til at give en rækkevidde på 20 km på ren eldrift. Forleden havde Toyota premiere på et større forsøg, der over hele verden tæller 600 håndbyggede Toyota Prius Plug-In Hybrid, som bilen kaldes. Alene i Europa skal 200 styk ud at rulle for at skaffe viden om, hvordan teknikken opfører sig i den virkelige verden langt fra Toyota ingeniører iført hvide handsker. I Danmark skal to biler testes af blandt andre århusvirksomheden, NRGi. Tyst på strøm Oplevelsen på eldrift alene er en positiv oplevelse, i bilen der bygger på den nuværende Toyota Prius. Vi lægger ud i Strasbourgs mylder af cyklister og fodgængere i ren batteri-mode og her er bilen så lydløs, at man skal være opmærksom på, at cykler og fodgængere først meget sent er klar over ens tilstedeværelse. Bilen trækker fornuftigt på ren strøm. Og det øjeblik, du har brug for lidt mere power, starter benzinmotoren på et splitsekund og hjælper med at drive bilen, der er omkring 70 kilo tungere end en sædvanlig Toyota Prius. Benzinmotoren på 1,8-liter kobler lige så hurtigt fra igen det øjeblik, du løfter speederen en anelse, og det er muligt at køre på ren strøm med hastigheder på op til 100 km/t. Med Prius Plug-In-hybrid skifter Toyota batteriteknologi. Plug-in-versionen har litium-ion batterier modsat de cirka 2,3 mio. hybrid-biler, som Toyota har solgt siden 1997, der nikkel-metal-batterier. Store udfordringer Rent teknisk har man bygget teknikken op, så drivlinjen er delt i to dele. Den rene el-del, som man kan lade op og køre omkring 20 km på, er således forbeholdt opladning via stikkontakten. Det betyder, at bilen efter de 20 km slår over på hybrid-drift. Der er med andre ord ingen mulighed for at lade dette ’stikkontakt-batteri op blot ved, at man kører i bilen. De rene elbiler står dog over for store praktiske udfordringer. Der er således ingen europæisk standard for, hvordan stikket skal se ud. I øjeblikket diskuterer man fortsat en fælles europæisk standard, og man forventer først at være klar med en sådan med udgangen af 2011.