Mercedes til de åbne vidder

Skarpt design og overlegen komfort i den nye Mercedes E350 CDI Cabriolet, der næsten gør det sexet med en dieselmotor i en åben vogn.

6
Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne. Galleri - Tryk og se alle billederne.

Den tykke kaleche i to lag dæmper effektivt støj ude fra.

Masser af cool charme. Og noget at ha’ den i. Sådan lyder dommen efter en uge bag rattet i Mercedes’s seneste bud på en friskluftsbil; den nye E-klasse Cabriolet. Det hele oplevet med taget nede det meste af tiden - selvfølgelig. Og for en gang skyld var vi et skridt på forkant med det til tider ustadige sommervejr. Den nye model er nemlig udstyret med en række finesser, der forlænger cabrioletsæsonen. Den nye model, som reelt er en E Klasse Coupé, der har fået taget kuperet, og som afløser CLK Cabrioleten, bygger trods modelbetegnelsen på en C-klasse. Men der er masser af designmæssige hint til E-klassen i designet, der med sine skarpslebne liner for og agter suppleret af potente buler ved bagskærmene, giver E Cabriolet sin egen - og klart mere ungdommelig stil end stjernemærket ellers udstråler. Det er konturer, som i vores testbil, en 350 CDI, går i spænd med en V6 diesel på 231 hk, en pæn liste af ekstraudstyr og et prisskilt på godt 1,4 million kroner. Men så får du også en af de mest komplette friskluftsbiler på markedet. Det kan dog klares fra omkring 834.000 kroner, hvis du vælger den billigste 200 CGI Blue Efficiency. Fiks Georg Gearløs-løsning Det første vi gør, efter nøglerne er udleveret, er da også at løfte det elegante dæksel mellem sæderne og finde knappen, som på 20 sekunder få den tykke trelags stofkaleche til at forsvinde i bagagerummet. En løsning, Mercedes, der ellers opfandt stålfoldetaget, her bruger for at spare plads i den firepersoners friskluftsbil. Lige så tyst og støjsvag, Cabrioleten er med kalechen oppe, lige så vinddæmpet og behagelig er den med kluden nede. Især når du med et let tryk har aktiveret den næsten Georg Gearløsagtige opfindelse, Air Cap. Det er en lille spoiler, som popper op øverst på forruden, mens de bagerste nakkestøtter og et vindgitter hæves, og vupti, hvad der måtte være af svag resonans, forsvinder, mens bagsædepassagererne sidder i lomme af læ. Ganske enkelt genialt. Selv om spoileren på Air Capen, som er standardudstyr, ligner en påklistret T. Hansen vinge på den ellers stilige bil. Men det er der formentlig få, der bemærker, når du overhaler dem på motorvejen med kalechen nede og varm luft strømmende ud omkring nakken fra Airscarfen i nakkestøtterne, som er ekstraudstyr til 12.000, men et absolut must, som giver nyt liv til halvkølige sommeraftener. Diesel og cabriolet Det lyder måske ikke som den mest sexy sammensætning. Men det glemmer du hurtigt med den tyste V6’er, der byder på et bjørnemoment af 540 Nm, men alligevel klarer op mod 14,3 km/l under hjelmen. Den spiller perfekt sammen med den fjerletskiftende syv trins 7G-tronic-automagearkasse og en undervogn med vægten lagt på det komfortable, uden at miste det faste fodfæste. Med andre ord en perfekt bil til doven cruising ned ad Strandvejen. Lige indtil du altså trykker på ”Sport”-knappen, der åbner sluserne til det enorme moment, hvis du skulle have glemt, at den åbne stjernebil klarer 0-100 på 6,9 sekunder og har en topfart, der er elektronisk begrænset til 250 km/t. Og selv om den ikke just er en væver roadster, så står vi sikkert i kurverne. Men skal det være sportsligt, så skal du over i konkurrenter som BMW 3 cabriolet eller Audi A5 cabriolet, der begge er en skvis mindre og starter med automatgear fra 20.000 kroner til godt 100.000 kroner lavere. Ny vitalitet Bag rattet er udsigten klassisk Mercedes stilistik. Det vil sige klar logik og høj finish, mens bagsæderne på regulær plads for to. Indstigningen kræver lidt tålmodighed, men hjælpes af elsæderne, der kører gæstfrit frem. Hvis det skulle friste med en tur sydover, er der efter klassen standard pæne 300 liter - eller 390 med taget oppe - at gøre godt med til et par kufferter, men de skal ikke være for store for at glide ind i det noget flade bagagerum. Ellers er der ikke meget at udsætte på E-klasse Cabriolet, hvis navnebror har rødder tilbage fra starten af 80’erne og var en knark af en gammelmandsbil, der blev afløst af den mere ungdommelige CLK. Men nu tager Mercedes altså det gamle E-navn i brug igen, samtidig med at modellen får ny vitalitet. En på alle måder vellykket operation. Velkommen i de unges rækker!