Arbejdsløshed

Mere end bare et nummer i køen

SiD Job Aps har overtaget ledige fra AF og vil sætte mennesket i centrum

AALBORG:For en del ledige er SiD Job Aps blevet så vigtigt et holdepunkt i tilværelsen, at de slår vejen omkring en gang om ugen, ja nogle kommer nærmest dagligt i havnearbejdernes tidligere fagforeningslokaler. Og netop den tætte kontakt til de arbejdssøgende var en af ambitionerne, da fagforeningen SiD - i dag 3F - som privat aktør lagde billet ind på et udbud fra AF Nordjylland. Som ledig har man krav på en kontaktsamtale en gang i kvartalet, men det er alt for lidt for mange arbejdsløse, og de oplever ofte AF som en stor mastodont, som det kan være svært at identificere sig med. - Vores ønske er at møde de ledige, hvor de er. De skal ikke føle sig fremmede i en situation, hvor de står og har brug for hjælp til at finde et arbejde eller komme i gang med noget uddannelse. Og derfor betragter vi det også som en ekstra kvalifikation, at vi selv har erfaringer med at være arbejdsløse og kender AF-systemet fra den anden side af bordet. På den måde bliver vi en slags talerør for de ledige, og i det daglige arbejde har vi et godt og positivt samarbejde med de mange konsulenter på AF, siger Ester Christiansen, cand. mag. i historie og med en meget bred erfaringsbaggrund blandt andet som forretningsindehaver og underviser på vejledningskurser for ledige i SiD. Hun er en af fem medarbejdere på den alternative jobformidling i Aalborg. De tager sig af omkring 1500 af de i alt 3000 ledige nordjyder, som SiD Job har fået overdraget fra AF igennem udbuddet, foreløbig for en toårig periode. Over 300 i arbejde Og den opgave er de indtil videre sluppet heldigt om ved. Siden starten i eftersommeren 2004 er 170 personer kommet i arbejde, mens 135 andre har fået deltidsbeskæftigelse. Dertil kommer alle dem, der har været gennem uddannelsesforløb, både af længerevarende karakter, men også korte kompetencegivende kurser. Mange har benyttet sig af muligheden for 6 ugers selvvalgt uddannelse i den første ledighedsperiode. Bedre til at finde job Aksel Carlsen, der har en baggrund som fagligt aktiv havnearbejder, vurderer, at SiD Job har bedre chancer for at finde job end AF-systemet. - Og det skyldes ganske enkelt, at vi med vores baggrund i fagbevægelsen får informationer ad flere kanaler, eksempelvis fra fagforforeninger og a-kasser, men også via tillidsfolk ude på arbejdspladserne. Og på længere sigt håber vi at kunne opbygge en regulær alternativ jobbank ved siden af AF's, siger Aksel Carlsen. Karsten Jensen, tidligere tillidsmand på den lukkede Estrella-chipsfabrik, har gode erfaringer med det alternative system, som han ligesom kollegaen Jack Møller Jensen, tidligere tillidsmand på Dansk Eternit, med stort held brugte, da de skulle skaffe job til fyrede kolleger på de to fabrikker. Også på uddannelsessiden søger SiD Job at benytte sig af tætte kontakter, først og fremmest til AMU-skolerne. Repræsentanter fra AMU-Center Nordjylland deltager jævnligt i møder hos SiD Job, og der skal sjældent mere end et enkelt telefonopkald til for at skaffe en kursusplads. - Men fordelen ved den tætte kontakt til AMU-systemet består også i, at vi på flere måder kan vejlede de ledige, som ofte er nødt til at søge ind i andre brancher for at finde beskæftigelse. AMU gennemfører selv afklarende samtaler med kursisterne, men vi kan i kraft af vores indledende kontakt med de ledige være med til at klæde dem på til de valg, de skal træffe, siger Margit Jungersen, cand.scient.adm. og uddannelseseksperten på SiD Job-holdet. På samme måde søger SiD Job i alle sine kontakter at få slået hul på isen og trænge ind til mennesket, så den ledige føler sig lidt mindre som et nummer i køen. Negativitet skal vendes - Når folk kommer her første gang - og det gælder sikkert alle steder - så er de ofte temmeligt negative og rystende nervøse. Vores opgave er at få vendt den stemning, så folk føler sig trygge og begynder at se mere aktivt på deres muligheder for at komme i arbejde igen. Ellers er der ikke store chancer for at slippe ud af ledigheden, fastslår Ester Christiansen. - Det skulle jo nødig blive opfattet som noget ubehageligt at komme her. Vi er her for fjerne noget af den usikkerhed, man lever med som arbejdsløs. Derfor vil vi også gerne yde vores service så afslappet og ubureaukratisk som muligt. Det duer slet ikke at bygge nye barrierer op, supplerer Aksel Carlsen. De konstant kimende telefoner - 50 til 100 opkald dagligt - og strømmen af ledige, der kommer til samtaler, antyder, at en god del af projektet er lykkedes. Der er hul igennem. - Og i kraft af den tætte, personlige kontakt kan vi meget bedre bedømme, om folk har mere brug for bare at komme ud af ledighed i en fart eller om de er klar til at tage nogle kurser for at opkvalificere sig til noget nyt. Og det skulle jo gerne være sådan, at folk går herfra med en fornemmelse af, at de kan noget mere, end de troede på vej herind, tilføjer Karsten Jensen.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.

Du skal skrive noget tekst

Du skal skrive noget tekst