Mere end et holdkæftbolsje

VVM-undersøgelse giver politisk ro og er et vigtigt skridt på vejen - men ingen garanti

VVM-redegørelser er tidligere blevet brugt som hold-kæft-bolsjer til lokale politikere.Arkivfoto: Michael Koch

VVM-redegørelser er tidligere blevet brugt som hold-kæft-bolsjer til lokale politikere.Arkivfoto: Michael Koch

KØBENHAVN:Jubii - en VVM-redegørelse. Nu kommer den tredje Limfjordsforbindelse helt sikkert. Så nogenlunde udlægger optimisterne torsdagens beslutning om at bruge ti millioner kroner på at Vurdere Virkningen på Miljøet (VVM) af en forbindelse over Egholm. Pessimisterne ryster derimod på hovedet over, at der hverken er penge eller løfter om rent faktisk at bygge forbindelsen. Som tingene står lige nu er der dog grund til at være glad for den række af VVM-undersøgelser, der er i trafikaftalen fra torsdag. Godt nok er VVM-redegørelser tidligere blevet brugt til at lukke munden på lokale politikere, men i erkendelse af, at det er en dyr løsning, har man i den seneste aftale opfundet et par nye holdkæftbolsjer. Den første hedder "forundersøgelser", og er en forståelse mellem parterne om, at et projekt nok er en udmærket ide, men at der er lang vej endnu. Den anden er de såkaldte strategiske analyser, og her skal man have det meget lange lys på for at se projektet i enden, så det er mere et figenblad, politikerne kan dække sig med, når de skal hjem og forklare, hvorfor de store løfter ikke blev til en motorvej. Med de nye begreber er VVM-undersøgelserne med andre ord rykket frem i rækken, og er det tætteste på en beslutning, man kan komme uden at tage den. Det betyder dog ikke, at de lokale kan ånde lettet op, for så længe der ikke er afsat penge er der heller ikke et projekt. Så kan det godt være, at politikerne på Christiansborg i bedste mening siger, at de er klar til at tage beslutningen, så snart kassen er fuld igen, men det kan gå galt på flere måder. For det første er det slet ikke sikkert, at de kan finde pengene. Den situation kan fynboerne havne i, når der til efteråret skal træffes beslutning om nye projekter. Her er VVM-undersøgelsen af det tredje spor på Vestfyn med, men det koster 4,6 milliarder, og er langt fra det eneste projekt, der skal konkurrere om cirka syv milliarder. Det næste der kan gå galt for et VVM-projekt er, at de politiske vinde skifter. Trafikplanen rækker frem til 2020, så de politikere, der lige nu mener, at VVM-projekterne nok skal blive til noget, kan være et helt andet sted. Det kunne for eksempel være, at Danmark havde en S/SF-regering, hvor især SF hellere vil løse trængselsproblemer med cykler og tog end med flere spor og forbindelser. Så betyder det mindre om der ligger en VVM-redegørelse, for som SF's trafikordfører sagde torsdag: VVM redegørelse er ikke veje.