Journalistik

Mere gratis læsestof på vej

Butikker deler gratis magasiner ud for at få loyale kunder

NORDJYLLAND:De ligger efterhånden alle vegne. Gå en tur i Silvan og tag et eksemplar af gør-det-selv magasinet ¿Vinkel¿, tag i Matas og tag ¿Skøn¿ med hjem, hos Spar-købmanden står ¿Kulør¿ og i landets Brugser ligger ¿Familieliv¿. Fælles for titlerne er, at det er professionelt udseende magasiner, man kan tage med hjem ganske gratis. Og det er magasiner, der er kommet til indenfor de seneste par år. Engelske undersøgelser viser, at efter internettet er gratismagasiner - og specielt kundemagasinerne - det medie, der er i hurtigst vækst. - Så vi har ikke set det sidste gratis magasin endnu, forudser Malene Birkebæk, der er medieanalytiker hos Mediebureauet Carat, der rådgiver virksomheder om, hvor de skal bruge deres annoncekroner. - Der er lidt forskel på magasinerne. Det er ikke alle, der tager annoncer med for andre, men de der gør, kan være interessante at annoncere i, hvis de kan trække læsere, siger hun. Populære hos kunder Hos Carat har man undersøgt, hvordan kunderne ser på de gratis magasiner. Og resultat kom lidt bag på Malene Birkebæk - det viser sig, at kunderne er glade for dem. - Den undersøgelse var lidt af en øjenåbner for os. Kunderne ser bladene som et godt tilbud, og nogle er så glade for dem, at de kommer forbi og henter bladet, når det udkommer, siger hun. Det var bladgruppen Chili, som ligger i København, der for alvor lukkede op for bølgen af gratis magasiner i butikkerne. - Vi var på udkik efter nye forretningsområder, fortæller Tom Petersen, der er salgs- og marketingdirektør i Chili Group. - Derfor så vi til udlandet, for se, hvad der gik godt der. Det gjorde de her gratis magasiner. Og når de kunne gå godt der, så kunne de vel også her. Flere på vej I dag har Chili Group seks gratis magasiner, som er knyttet til hver sin kæde. Det er Kiwi (Netto), Kulør (Spar), Skøn og Juicy (Matas), Premiere (Blockbuster) og Vinkel (Silvan). Vinkel startede i år, og det var oprindeligt tanken, at det skulle komme hver anden måned, men interessen har været så stor, at kadencen nu hedder én gang om måneden. Skøn har også fået rigtig godt fat. Næste nummer er på 100 sider, og det udkommer i 100.000 eksemplarer. Og der er flere på vej, fortæller Tom Petersen. Til efteråret kommer et nyt mandemagasin målrettet mænd mellem 25 og 49 år. Det bliver ligeledes trykt i 100.000 eksemplarer, og det kan hente i Seven-Eleven samt i på XY-tankstationer. Næste år er der planer om to magasiner mere - som der ikke er navn eller kæde på endnu. Men det er ikke succeser Tom Petersen kan fortælle om. Gruppen har også haft et ¿Mit hjem¿, som kunne hentes hos Jysk. Det kunne ikke løbe rundt - der var ikke annoncører nok, der var villige til at annoncere i bladet. Når Chili går ud med et tilbud er der ofte et mindre egenbidrag fra kæden, men 90 procent af indtægterne kommer fra annoncørerne. - Vi har eksperterne, der kan skrive og lay-oute et blad, og så ved vi, hvordan man sælger annoncer, siger han. Tom Petersen slår på tre ting, når han skal overbevise en kæde om, at det er en god ide i, at den går med i et magasin til kunderne. - Først og fremmest får man mere loyale kunder. De får noget gratis, og det kan kunder godt lide. Dernæst kan man kommunikere med sine kunder på en anderledes måde, og der vil komme mere trafik i butikkerne. Og endelig så får kæden et meget billigt kundeblad. Hos den del af magasinpressen, som tager penge for sine blade, kan man mærke, at konkurrencen er blevet hårdere med fremkomsten af de nye gratis magasiner. Tal fra Dansk Oplagskontrol viser, at ser man på annonceomsætningen, så er gruppen af andre magasiner, hvor de gratis hører under, den gruppe der sidste år havde den største stigning i omsætningen, når man sammenligner med de andre trykte medier. - Det klemmer os ikke på abonnementsiden. Her oplever vi svagt stigende oplag på månedsmagasinerne og svagt sivende på ugebladene. Men det klemmer os på annoncesiden. Det er de samme annoncører vi går efter, siger Finn Skovsgaard, der er direktør i Dansk Magasinpresses Udgiverforeningen. Han er også overbevist om, at de gratis magasiner er kommet for at blive. - Kæderne prøver som besatte at brande sig hos kunderne. Og sådan et magasin er en positiv branding for kæderne, mener han. Til gengæld kan det godt gå ud over troværdigheden. Journalistikken bliver formentlig ikke den skarpeste. - De skriver jo nok kun om de produkter, der er i forretningen, siger Finn Skovsgaard. Her er Ulrik Bak Nielsen, der er redaktør af det nye magasin ¿Omsider¿, der handler om magasiner, enig. - Man skal have i baghovedet, at dem der udgiver bladet er dybt afhængige af deres annoncører, siger han. Skrøbelig troværdighed I lederen i seneste nummer af ¿Omsider¿ skrev han: ¿Ret beset trækker kundemagasiner på journalistikkens troværdighed, og som med al anden journalistik er troværdigheden altid i spil. Kundemagasiner balancerer i forvejen med en skrøbelig troværdighed og har derfor en særlig udfordring i ikke at falde for fristelsen til at lade siderne være fyldt med artikler, der ligner journalistik, men som reelt set er reklame.¿