Mere groft brød i madpakken

Forbruget af rugbrød er halveret - nu skal kampagne få os til at spise fuldkorn

Fødevarer 4. september 2007 06:00

NORDJYLLAND: Rugbrød, leverpostej og frikadeller. Der findes næppe noget mere dansk. Men mens både leverpostej og frikadeller fortsat scorer højt på vores madhitlister, så er rugbrød som en naturlig del af frokosten på vej ud. På bare tyve år er forbruget af det mørke brød halveret, og i stedet har vi erstattet det med eksempelvis hvidt brød som pita, wraps og toast. - Det er et problem, for rugbrød indeholder masser af gode stoffer og er vores hovedkilde til kostfibre. Samtidig indeholder det ikke mange fedtstoffer, siger forskningschef i Fødevareinstituttet Inge Tetens. Fordi mange danskere har droppet rugbrødet og får for få kostfibre, går fødevaremyndighederne, de store brødfabrikanter og flere sundhedsorganisationer nu sammen om en kampagne under navnet Fuldkorn. Parterne skal i første omgang analysere forbrugernes vaner, og dernæst bliver opgaven blandt andet at udvikle nogle nye sunde brødtyper. - Helt konkret kan man sige, at vi skal sikre, at befolkningen får mere fuldkorn. I dag ved man, at de er vigtige for vores sundhed og kan forhindre sygdomme, siger international markedschef i Kohberg Brød, Michael Rydder. Han tilføjer, at vi i Danmark har en lang tradition for, at hvidt brød regnes for finere end det mørke brød, og udfordringen for både sundhedsmyndigheder og producenter er derfor at lave nogle produkter, som forbrugerne vil spise. - Vi skal nok lave noget brød, som smager mere af hvedebrød, men som har de gode egenskaber fra fuldkornet, siger han. Samtidig skal kampagnen gerne gøre op med mange danskeres fejlagtige opfattelse af, at fuldkorn er lig med hele kerner. - Det er det slet ikke. Fuldkorn betyder bare, at skaldelene ikke er siet fra, når melet er malet, og det gør, at melet er sundere. Når man bruger fuldkornsmel frem for almindeligt hvedemel, bliver brødet mørkere og får en let bitter smag, og det kan afskrække nogle forbrugere fra at købe det. Derfor er brødfabrikken i fuld gang med at eksperimentere med, om det kan undgås. - Vi prøver med forskellige recepter. Der er mange måder at ændre et brøds smag på - blandt andet hvor længe det får lov at hæve, siger han. Det undrer ikke Michael Rydder, at rugbrødssalget i flere år har været faldende. Vores arbejds- og livsbetingelser har ændret sig, og det smitter naturligt af på vores kostvaner. - Tidligere havde man fysisk hårdt arbejde og spiste 8-10 halve i frokostpausen, men det er der jo ingen, der gør mere, siger han. I det hele taget er rugbrød blevet noget, man spiser i forskellige faser af livet, mener han. Mødre er gode til at introducere det mørke brød til deres børn, men allerede i 8-9 års alderen mister børnene interessen. - I mange tilfælde ser man, at de først vender tilbage til rugbrødet, når de selv får børn, siger han og peger på, at det netop er mange af de yngre, man skal have fat i med kampagnen. - Det er ikke sexet med leverpostejmadder med rødbede, og samtidig synes unge, det tager for lang tid at spise dem. Derfor skal vi finde på noget, man kan spise med den ene hånd, mens man sms’er med den anden, siger han. Markedschefen mener ikke, at rugbrødet forsvinder, men han ser frem til at sende nogle spændende og anderledes alternativer på hylderne. Fuldkornskampagnen forventes at blive sat i gang i foråret 2008.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...