Mere lounge - mindre herreværelse

NORDJYSKEBiler har som første danske avis prøvet Rolls-Royce Ghost med V12-motor - og en pris på fem millioner kr.

- Jolly. Her er glat. Udbruddet er lavmælt, men ikke til at misforstå. Da chaufføren Colin Ledwatch lister frem med en kattepote på speederpedalen, skrider den to og et halv ton tunge Rolls-Royce Ghost ud med bagenden i samme øjeblik som en modkørende Range Rover, gør det samme. Længere fremme lyser bremselysene fra den forankørende større model, Rolls-Royce Phantom, diskret op og signalerer; Take it easy. Vi strækker ben i den rummelige læderstue af et Ghost-bagsæde på vej fra hotellet og mod Rolls-Royce fabrikken i Goodwood, West Sussex i det sydlige England, og kigger på den dalende sne. Som den eneste danske avis har vi fået mulighed for at køre den nyeste Rolls-Royce. I førersædet på baby-Rolls'en Dagen ser allerede ud til at blive udfordrende. Ærgerligt. Nu havde vi lige sat næsen op efter at komme bag rattet af bilen, som for alvor har fået det BMW-ejede britiske nobelmærke tilbage på banen igen. Men en morgen med hård frost og lag af puddersne i det ellers grønne landskab har gjort dagen mere spændende end nødvendigt. Efter et par timer klarer det heldigvis op, og vi kan endelig åbne de pengeskabstunge døre og sætte os i førersædet på "baby-Rolls'en", der blev søsat i fjor. Den har allerede solgt så godt, at Rolls-Royce i år fordobler salget til 2000 biler, hvor to ud tre er Ghosts. Det er en model, som på alle måder er mere adræt end den mere noble og bastante Phantom-serie, der blev lanceret i 2003. Dengang låste designerne sig inde månedsvis i en nedlagt bank for at genopfinde mærket, denne gang var rammen en lokal 1-stjernet Michelin-restaurant. Og det ses tydeligt i udtrykket, hvor slipseknuden er løsnet, uden at det går ud over Rolls-Royce's DNA, der også i Ghost overvælder som i intet andet: Den majestætiske og nærmest maritime styling med en kølerhjelm på længde med Storebæltsbroen, korte udhæng, og allerforrest på den 5,4 meter lange bil; den gigantiske kantede kølergrill med en elegant Spirit of Ecstasy svævende guddommeligt med udspredte vinger. Figuren troner på toppen af en underspillet vulkan, nemlig den nyudviklede V12'er med Biturbo, 570 hk, og et moment på 780 Newtonmeter. Priserne matcher udstrålingen: De begynder ved 213.000 Euro, eller 1,6 millioner kroner uden afgifter, hvilket vil sige omkring 5 million kroner på danske nummerplader. Ungdommelig Set med Rolls-ejer-øjne kører Ghost lige så ungdommelig, som den ser ud. Glem myten om, at det er chaufførerne, der klarer ærterne. Faktisk vil otte ud af ti Rolls-ejere helst sidde bag rattet. Vi forstå dem godt. Især i den mere køreglade og ungdommelige Ghost. Mens Phantom med et næsten lodret instrumentbord og masser af træ har mere stiv engelsk overlæbe og minder om en yacht, er der dømt afslappet loungestemning i førersædet på vores Ghost testbil, hvor det mere blødt designede instrumentbord er udformet af massivt skinnende Steinway-blank pianolak, der spiller perfekt sammen med de store forkromede luftindtag i midten, de matterede glasinstrumenter, og de sofatykke sæder med eksklusivt gennemfarvet læder. Vi bare må lade fingrene diskret glide hen over alle detaljerne...Det her er håndværk, som er second to none. Det står allerede nu klart, hvorfor det tager tre uger at håndbygge en Ghost. En tid, hvor 60 par hænder har fat i alle hjørner af bilen. Alene lakken bliver håndpoleret i fem timer. Et tryk på startknappen, og motoren er i gang, selv om den knap nok anes. Med et lille vrik på den tynde stilk af en gearvælger ved rattet, sætter vi den otte-trins automatgearkasse i Drive, og majestæten ruller. Rattet med "violin-strengstast-knapper" er stort, og styretøjet perlelet, mens vi sidder højt - englænderne kalder det "authority position" - og har et fint udsyn til gudinden langt, langt ude for enden af kølerhjelmen. Det er en stor bil men efter, at vi lige har fundet ud af, hvor hjørnerne er, og placeret os korrekt i den engelske venstrebane-trafik, er det tid til at opleve det, alle Rolls-ejere sukker efter: "Waftability." Et begreb, der stammer tilbage fra de første Rolls, og er fra 1911. Det er et udtryk, der beskriver fornemmelsen af tilstrækkeligt med kræfter til at flyde gennem landskabet som på et flyvende tæppe. Noget, som her hjælpes af den 12-cylindrede motor, der er hentet fra BMW 750, men som ifølge Rolls Royce er tilpasset, så den leverer momentet mere flydende. Total underholdning Vi tror dem gerne. På en lige vejstrækning er der plads, vi trykker let på speederen, viseren i powermetret i instrumentbordet vipper let fra 100 til 80 procent, og vi løftes blidt, men magtfuldt, frem, mens Head Up Display i forruden tæller Miles per Hour og landskabet med idylliske småhuse, som taget ud af en Barnaby-krimi, flimrer forbi. Her er dog ingen mordgåder, kun underholdning. Det gælder også agterude. På tilbagevejen nyder vi for anden gang i dag turen fra bagsædet. Indgangen sker gennem en af de modsat hængslede coach-doors, der med en åbning på 83 grader giver plads til det meste. Plantet i det elektrisk justerbare sæde i kan vi nyde flere dimensioner af bilen. Vi kan klappe de solide borde ud med computerskærm, der er integreret i forsæderne, styre det avancerede i-drive-system ved at rulle en kontrol i midterarmlænet (det eneste synlige tegn på BMW-slægtskabet) eller strække benene ud i en næsten herskabelig længde: Mens Phantom har aluminiumschassis med sandwichbund til alle ledninger, har teknikerne her udviklet et nyt avanceret såkaldt stål monocoque karrosseri, der betyder, at Ghost er 40 centimeter kortere end Phantom, men alligevel byder på samme akselafstand og dermed bagsædeplads. Og her kan vi så i øvrigt bare nyde køreturen, hvor der er så tyst, så tyst, og vejbump opsuges fjerlet af luftaffjedringen, der er så avanceret, at den justerer undervognen efter antal passagerer - og hvor de sidder. Forkælelse I det hele taget kan der kæles for hver enkelt passager, blandt andet kan klimaanlægget, der har indstillinger som soft, low, medium og high skræddersyes til hver enkelt, og bagsædernes hældning er udformet, så man lettere kan dreje sig mod den anden bagsædepassager, når der skal være fortrolige drøftelser. Behøver vi fortælle, at udstyr som elektrisk døråbning, 360 graders kameraer, Head Up Display og nattesyn-skærm er standard, og ikke noget kunderne tænker på, når vi bruger ordet extras. Meget betegnende er en køleboks med integrerede champagneglas på den officielle tilbehørsliste, men mange vælger unikke løsninger, de mange craftsmen som skræddere, snedkere og læderfolk på fabrikken i Goodwood tager sig af. Det er ikke usædvanligt med for eksempel diamanter på instrumentbordet eller sølvbelagt kølerfigur af en engleskikkelse i front. Hun er dog sikret. En lille motor kører hende i sikkerhed ned i fronten, automatisk eller manuelt. Det skulle da også bare mangle, hun fortjener det. Ghost er nemlig på alle måder en bil, der forener den ånd af soliditet og udstråling, som Charles Rolls og Henry Royce grundlagde i sidste århundrede med nutidens højteknologi og køreglæde. Og så er modellerne nu oven købet frugten af en tysk-engelsk samarbejde og giver lidt revanche i renomméet for engelsk bilindustri, vi kan kun sige: Great..Britain.