Mere nordjysk støtte til Steppeulven

Nu er også Studenterhuset i Aalborg gået ind i kampen for uddelingen af årets "Stepperulv" i den omstridte kategori Årets håb. Leder af Studenterhuset, Lars Hellerup, har nemlig valgt at støtte prisen med 25.000, og han følger dermed videoforretningen Laserdiskens eksempel, der i sidste uge også donerede 25.000. I sidste uge trak en række sponsorer sin støtte til prisen tilbage, fordi en af de nominerede er Piratgruppen, der betragtes som en trussel mod kunstneres og pladeselskabers rettigheder. Senest var det derfor LO, der nægtede at støtte prisen. Det er Foreningen af Danske Musikkritikere, der igen i år uddeler priser i 12 kategorier ved en fest med ni livebands. Lederen af Studenterhuset i Aalborg, Lars Hellerup, giver sponsoratet følgende ord med på vejen: - I en tid hvor musiklivet og musikbranchen bliver stadigt mere kommercialiseret, er opmærksomhed og opbakning til nye, unge og håbefulde danske bands efter vores mening helt central i forhold til en videreudvikling af dansk musik. Også Roskilde Festivaler trådt til og har været med til at spænde et økonomisk sikkerhedsnet ud under prisfesten, og også musikerorganisationen DJBFA har valgt at fastholde sin støtte. Ud over checken på 25.000 kr. tilbyder studenterhuset i Aalborg samtligenominerede i kategorien et job i Aalborg, aflønnet efter tariffen. Det drejer sig således om Efterklang, Bikstok Røgsystem, Martin Ryum, Mads Mouritz og Nephew. I forvejen er vinderen i kategorien Årets Håb sikret en optræden på Roskilde Festival 2005. Organisationen for komponister og tekstforfattere i den rytmiske musik, DJBFA begrunder sin fortsatte støtte således: - Vi har som sponsor valgt at følge den linje, som vi forlanger af andre sponsorer i kulturlivet – armslængde-princippet skal holdes, sponsorer må ikke bruge deres økonomiske bidrag til ingen indblanding i det konkrete indhold, når midler er tildelt. DJBFA har derfor valgt at fastholde sin støtte til Steppeulven 2005. Men sammen med arrangørorganisationen FDM præciserer de, at det er vigtigt at værne om kunstnernes ophavsrettigheder.