Mere rap og rå Honda

Hondas ny special-Civic er udstyret med 310 hk motor

1
Galleri - Tryk og se alle billederne.

Hondas teknikere har arbejdet hårdt på at optimere aerodynamik og downforce på den nye R type, som er afprøvet på Hondas Formel 1 testcenter. Foto: Honda

BILER:Du kan se det på lang afstand; den nye Honda Civic Type R oser af mere fart og motorsport end en almindelig gade-GTI. Tag bare de store luftindtag, de udvidede hjulkasser over 19 tommer alufælge, den enorme bagspoiler og så lige hjertet af en 2,0-liters VTEC turbo-motor, der sparker hele 310 hk fra sig. Det er godt 110 hk flere end forgængeren, mens momentet på 400 Nm ved 2500 omdrejninger er det højeste nogensinde for nogen Type R-model.

Den klarer 0-100 km/t på 5,7 sekunder, mens tophastigheden er hele 270 km/t. Det er tal, som matcher hardcore konkurrenter som Ford Focus RS med 320 hk, Golf R med 300 hk og Renault Megane Trophy med 275 hk.

Helt i Hondas ånd kan motoren hidses op til hysteriske omdrejninger, hvor maksimumsgrænsen er 7000 af slagsen. Den er nyudviklet, og omsætter de mange kræfter ved hjælp af en avanceret ny turbolader og ditto seks trins manuel gearkasse med træk på forhjulene.

Finpudset aerodynamik

Fabrikken lægger meget vægt på bilens aerodynamik, som er finpudset for at sikre den bedste downforce og stabilitet. Det er sket i Honda Racing Development Sakura-vindtunnelen i Japan, der normalt bruges til Hondas udviklingsprogram for Formel 1-motorer.

Bilerne er testet i praksis på Suzuka Formel 1 banen i Japan, Nürburgring Nordschleife og Hondas Takasu testcenter.

Ifølge Honda betyder en ny næsten fuldstændig plan underside i kombination med downforcen fra bagdiffuseren, at bilen nærmest suger sig til banen.

Den enorme bagspoiler er sammen med den brede frontspoiler udformet, så bilen holdes stabil, uden at luftmodstanden øges.

Specielt udviklet bremser

Raketten skal også kunne bremses ned hurtigt. Derfor er Type R’en udstyret med en kraftig Brembo-bremsepakke specielt udviklet til modellen. Foran tilfører firestemplede bremsekalibre bremsekraft til de tallerkenstore 350 mm perforerede bremseskiver.

Affjedringen klares med et ny firepunkts justerbart støddæmpersystem, hvor hvert hjul kan styres uafhængigt af de andre. Det spiller sammen med den nye Plus R-knap, som øger responsen fra de forskellige chassis- og gearkassesystemer.

Med knappen i bund reagerer motoren hurtigere, og momentet overføres mere aggressivt. Mens styretøjet og undervogn strammes op.

Inden døre troner de højryggede sportssæder med sort ruskindslignende stof og røde dobbeltstikninger, der går igen på læderrattet og gearmanchetten. Mens en dybsort loftsbeklædning og en gearknop i bearbejdet aluminium fuldender billedet.

Kommentarer


Anmeld kommentaren

Giv redaktøren besked, hvis du synes indholdet virker forkert.

Anmeld kommentaren

Redaktøren er underrettet og vil kigge nærmere på indlægget.