Mere tid til borgerne, tak

LÆSERBREV

Melanie Simick, byrådsmedlem for SF.

Melanie Simick, byrådsmedlem for SF.

BUREAUKRATI:For meget tid bliver brugt på unødig administration og kontrol, og for mange opgaver løses dårligt, når der ikke gives tilstrækkeligt råderum og udvises tillid til institutionerne og medarbejderne. Som en del af afbureaukratisering i kommunerne mener jeg, at alle kommuner og lokalpolitikere skal gå i tænkeboks for at lægge en plan for, hvordan vi kan få ryddet ud i alle regler, forordninger, vejledninger og indberetninger, der er oparbejdet igennem de sidste ca. 10 år. Kontrolsystemer i den sociale sektor skulle gerne erstattes med tillid og evt. stikprøver. Sagsbehandleren skal bruger mindre tid på papirarbejde og mere på klienterne. Som en del af denne afbureaukratisering foreslår SF bl.a. en forenkling af it- systemerne, enklere regler for dokumentation ved en række sociale ydelser og loft over antallet af sager, den enkelte sagsbehandler har. Samtidig skal der laves en ressourcevurdering, inden nye love implementeres. Som sagsbehandler i en offentlig forvaltning undrer jeg mig ofte over, hvorfor jeg skal indtaste alle mulige oplysninger, og hvem der egentlig skal bruge disse oplysninger - og til hvad. Jeg ønsker at bruge mere tid på at samtale med mine klienter og arbejde mere kontinuerligt med deres problematikker. Ifølge Socialrådgiverens fagforening bruger jeg kun ca. en time pr. dag på direkte kontakt med mine klienter, resten bruger jeg på skrivebordsarbejde. Derfor kan jeg opfordre kommunerne og staten til at arbejde målrettet mod afbureaukratisering, så jeg og mine kollegaer kan arbejde mere med vores hjertesag - nemlig borgerne.