Mester- lære til alle unge

Der snakkes meget om manglende lærerpladser til unge og om arbejdsgivere, der ikke vil oprette nye lærepladser.

I 1967 - 68 skrev jeg til den indiske undervisningsminister om den danske "mesterlære", (jeg ved dog endnu ikke, om han har læst det), men jeg var så imponeret af det system. Unge mennesker får en læreplads, oplæres i faget, tager svendebrev og går evt. videre på fagteknisk skole for videre uddannelse. Det er at lære faget fra bunden. Jeg var meget ked af, det blev ophævet. En fagforeningsmand sagde dengang: "vore unge skal ikke gå og lave kaffe eller åbne øller for svende og mestre". Det lød vældig godt fra en talerstol. Nu om dage får de unge teoretiske viden om faget ud fra talerstolsagtige begreber i skoler. Jeg husker fra min skoletid: når vi skulle løse opgaver, blev der sagt, "se bort fra luftmodstand". I virkelighedens verden kan man da se bort fra luftmodstand? Der var en smedemester, der beklagede sig, hans lærling kunne ikke svejse med andre elektroder end dem fra et kendt firma, han var vant til at svejse med på skolen. Firma næsten forærede elektroder til undervisning, mens smedemesteren skulle betale fuld pris. Så stod mesteren der, som fransk klovn og parlamenterede med sin lærling, som var blevet så klog med sin tekniske "uddannelse" fra skolen. Vi er mange, der taler om arbejdsgiverens sociale ansvar, at oprette lærerpladser uanset prisen. Hvor mange af os har ikke købt billig tysk mælk, selv om det koster arbejdspladser i Danmark. Hvorfor skulle arbejdsgivere være anderledes end os? Det, der undrer mig, er, hvorfor har vort samfund ikke har skabt så rummelige vilkår for arbejdsgivere, at de viser socialt ansvar, så det bliver lønsom at have flere lærlinge. Det er dyrt at antage lærlinge. Jeg nægter at tro, danske arbejdsgivere er så dumme og nærige, ikke at oprette lærepladser, hvis det er rimeligt. Man kan ikke købe billig mælk og skrige, at andre skulle bære det sociale ansvar. Der foreslås fra visse steder genindførelse af mesterlæren som et tilbud til unge indvandrere. Nej og atter nej, det skal være et tilbud til alle "danske" unge, "mesterlære" avler dygtige håndværkere og vedligeholder de gode danske håndværkstraditioner og industrier. Vi har brug for dygtige håndværkere, ikke teknisk-skole-skabte akademiske håndværkere. Det er forståeligt, at lærerne råber, skriger og stritter imod. Genindførelse af mesterlæren i uddannelsessystemet skaber selvstændige mennesker med iværksættertrang, til gavn for samfundet. Brug de tekniske skoler som supplerende efteruddannelse. Skoler arbejder i lønmodtager-atmosfære, mens mesterlærling arbejder i selvstændig atmosfære. ] Dhamu Chodavarapu, Aars, er født og opvokset i Indien. Kom til Danmark i 1964. Dansk gift. Engageret i samfundsdebatten, særlig interesse for politik og historie i Danmark og den store verden.