Mesterlig Mazda

Den ny 6-model imponerer med køreegenskaber i Alfa Romeo-klasse

Svigersønnen er Mazda-fan om en hals, så han skulle lige til at puste sig arrigt op, da i søndags rakte ud efter NordjyskeBiler. Spottede hans blik nu ikke et billede af en gul Mazda 6 på bagsiden med oversigten over årets flop i bilernes verden? Jo, men jeg nåede at komme med en forklaring, havde han selv læst sig til den. Den ny Mazda 6 var ganske vist placeret på flop-siden men udelukkende fordi, vi på bilredaktionen gav den prædikatet "årets undervurdering". At flertallet af jurymedlemmer ved kåringen af Årets Bil i Danmark lod sig forfdøre af den charmerende lille franskmand, Citroën C3, og stemte den ind på førstepladsen foran Mazda 6. Så svigersønnen, der drømmer søde drømme om at komme til at eje en Mazda 6, kunne roligt læse vide. Hans favoritmærke var ikke noget flop. Langtfra. 6'eren, der afløser 626-modellen, er en mesterlig Mazda. Den mest velkørende bil, japanerne til dato har præsteret. Mærket, der hidtil først og fremmest har hævdet sig som pålideligheden selv - en bil uden brok - har lagt sig i klassens overhalingsbane med en elegant, rummelig, teknisk velfunderet og frem for alt særdeles velkørende bil. Overbevisende Som sin forgænger, 626'eren, oser 6'eren af velfungerende, overbevisende teknik, som man dårligt kan tro vil gå i stykker. Karosseri-designet får ikke folk til at vende sig om på gaden, men ejerne skal nok vide at værdsætte de diskrete elegante linier med et solidt stænk af selvtillid. En bil, der ved hvad den kan og står for. Indendøre mødes man af et instrumentbord, hvor tingene er placeret, som de bør være - hvor betjeningen er nem og ligetil. Men har vi ikke set stilen før? Jo, såmænd. I Ford-fætteren Mondeo (den amerikanske bilkoncern ejer Mazda). Om man kan lide looket på instrumentbordet er en smags sag. Det er ikke fed og luksuspræget som i en Audi eller BMW - eller fræk og smart som i en Alfa Romeo. Men funktionelt og mine øjne pænt og nydeligt. Og apropos Alfa - så tænker man uvilkårligt på italieneren, når man først har fået startet Mazda'en og ruller derudaf. Dens nyudviklede undervogn er ren opvisning i, hvordan skrappe ingeniører kan få tingene til at spille sammen. Den adrætte 6'er dykker næsten ikke ved hård opbremsning og krænger minimalt i kurverne, hvor den bider sig forbilledligt fast. Styringen er præcis og direkte, og under de barske test på Jyllands-Ringen kørte bilen neutralt gennem kurver og undvigemanøvrer - som nogen Alfa. Når skridgrænsens nås, er det alle fire hjul, der begynder at slippe taget i asfalten - dog med en anelse løs bagende tæt på skridgrænsen. Ved landevejs- og motorvejskørsel er 6'eren lidt sidevindsfølsom, men det rykker ikke ved, at japaneren sammen med Alfa 156 er klassens mest velkørende. Fiks bagsæde-detalje I kabinen, hvor rummeligheden er god uden at imponere - med langbenede foran kunne man godt ønske sig lidt bedre benplads bagi som f. eks. i Citroën C5, men ingen palmer vokser ind i bilhimlen. Det bemærker man også ved førersædet. Det kan højdejusteres, javist, men selve sædehældningen er der desværre ikke så meget at ændre på. Til gengæld kan rattet justeres i både længe-. og højderetningen, så langt de fleste vil kunne indrette sig en god kørestilling. Om bagsædet skylder jeg i øvrigt at fortælle, at Mazda på mønstervis har elimineret bøvlet med at bagsæderyglænet ned. Her skal ikke fumles med sædehynde, nakkestøtter og selre. I 6'eren rykker man blot i et håndtag i bagagerummet, og vupti, klapper sæde med nakkestøtter og det hele og giver et plant lastrum. Komforten har det også godt i den ny Mazda. Undervognen er god til at æde ujævnheder på vejen, man sidder generelt godt i sæderne og støjniveauet er klædeligt lavt - bortset fra et enkelt punkt. 2,0-motoren i testbilen er noget mere støjende ved kraftig acceleration og høj motorvejsfart end nærmeste konkurrenter, men ved konstant fart på motorvejen er der ikke noget problem. Og så kan man i øvrigt glæde sig over en smidig og kraftfuld maskine, der til gengæld er lidt forslugen. Fabrikken opgiver forbruget til 11,8 km/l ved blandet kørsel - under testen landede den på 10 km/l.Udstyrs- og sikkerhedsmæssigt placerer Mazda'en sig i overhalingsbanen, og glimrer bl. a. ved som den første (dog ikke billigste 1,8-version) at have antiudskridningsystemet DSC som standard. Og det fungerer perfekt - som al anden teknik på Mazdas ny mesterværk.