Mesterlig Meriva

Opel-nyheden er takket være genial kabineindretning ny mester i mini-MPV-klassen

Problemet er prisen. Kostede denne herlige bil 20.000-30.000 kr. mindre, ville Opel formentlig have en bestseller i stil med fordums Kadett. Men mini-MPV'en Meriva er oppe mod billigere konkurrenter som eksempelvis storsælgeren Hyundai Getz og for at kunne sælge rigtig mange biler er det altså ikke nok at være en bedre bil - som Meriva er det i forhold til Getz. Og øvrige konkurrenter som Toyota Yaris Verso, Mitsubishi Space Star, Ford Fusion m. fl. Den ny mester mini-MPV klassen begynder prismæssigt ved 200.000 kr.og slutter ved 258.000 kr. Testbilen var 1,6 16V Cosmo, som har seriens mellemste motor og højeste udstyrsniveau. Pris 240.000 kr. - altså et niveau, hvor man f. eks. kan f. en Peugeot meget store 307-stationcar. Lysende eksempel Men nok om pris. Nu til selve bilen. Den var en særdeles positiv oplevelse. Opel Meriva er et lysende eksempel på nytænkning i kabineretning. Der er bygget videre på storebror Zafira's sæde-indretning, og tilføjet den nye muligheder. FlexSpace kalder Opel sit system, der omfatter tre individuelle bagsæder. De kan forskydes både i længderetningen og sideverts. Denne genialitet betyder, at man nemt og hurtigt kan omdanne bagsædet til to særdeles komfortable sæder, hvis ryglæns-hældning kan reguleres, ligesom benpladsen ved at skubbe sædet bagud kan bringes på næsten limousine-niveau. Dertil kommer super-plads i bredden, og i kraft af MPV-typens høj karrosseri-form er der også masser af hovedhøjde. Man ændrer bagsæde-arrangementet med de normale tre pladser til de to ekstra komfortable sæder ved at folde midtersædet frem, og skubbe de to yder-sæder ind mod midten. Med bagsædet fuldt i brug er der et gennemsnitligt bagagerum på 350 liter. Støjsvag og kraftfuld Testbilen var som nævnt 1,6 16V Comfort med mellemste motorstørrelse, nemlig 100 hk. Uden 16 ventilet topstykke præsterer seriens 1,6-motor 87 hk og desuden kan man få Meriva med en 1,8 16V-maskine på 125 hk, men langt de fleste vil snildt kunne nøjes med mellemste motor. Den er smidig og kraftfuld og rimelig støjsvag. Til gengæld hører den ikke til de mest økonomiske. Forbrugstallet ifølge EU-normen er 13,3 km/l, men under testen skulle der køres pænt for at nå 12 km/l. Udover den geniale kabineindretning, en god kvalitets-oplevelse og ifølge FDM en fin rustbeskyttelse, er køreegenskaberne en af Merivas trumfkort. Trods en komfortabel affjedring er undervognen spændstig og adræt, hvilket er ensbetydende med flot balance ved kruvekørsel og bratte undviegmanøvrer. Den styrer neutralt gennem svingene, er godmodiog og forudisgelse i soin opførsel, så man skal køere hinsides normal fornuft for at bringe sig uføre med den bil. Bag rattet og det smart designede instrumentbord har føreren gode arbejdsforhold. Bilen er nem at håndtere, instrumenteringen velfungerende og rent komfortmæssigt glæder man sig over et velstøttende sæde, der kan reguleres i højden. Det samme kan rattet også men desværre ikke i lkængderetningen - og det er et problemn især for meget langbenede, der godt vil have "rattet med", når sædet skuybbes helt bagud. Komfortudstyret må vel siges at matche prisen, men her i sommervarmen sad jeg nu og tænkte på, at det Opel også - til en pris på 240.000 kr. for en bil i dette segment burde have listet et airconbditionanlæg. Blot af den "simple" slags uden elektronisk styring. Men det må der betales ekstra for - endda mange penge. Billigste udgave koster faktisk 23.000 kr. Sikkerhedsmæssigt er Meriva en anelse skuffende. Ved NCAP-crashtesten klarede opnåede Meriva ganske vist fire stjerner, men værdierne ved frontal kollision var kun lige høje nok til de fire stjerner. Bilen har fire airbags men ikke airbag-gardiner, der af sikkerhedseksperter tillæges stor betydning for sikkerheden. De kan dog tilkøbes i en sikkerhedspakke, der også indeholder aktive nakkestøtter, som nedsætter risikoen for piskesmældskader. Prisen for pakken er 7600 kr., så man bør kraftigt overveje at investere i den.