Mesterlig russisk klavervirtuos

koncert Debussy, Rachmaninov med flere # # # # # ¤ Tag tre værker komponeret indenfor det samme år - for præcis 100 år siden - af tre vesterlandske komponister med forskellige nationaliteter, og man vil finde tre vidt forskellige verdener af musik og opfattelser af musik. Claude Debussy rapsodi for soloklarinet og orkester er en konturløs akvarel, hvor komponisten lader de orkestrale klangfarver glide passivt ind over hinanden. Randi Østergaard holdt hele satsen fornemt sammen med sin klarinetstemmes organiske, modulerende klange i en fin balance med orkestrets underspillede klangflader. Ralph Vaughan Williams skuespilmusik til Aristofanes' komedie, "Hvepsene", stod i skarp kontrast til Debussy. I sammenligning virkede værkets traditionsbundne vægtning af melodien med undertoner af engelsk folketone og danserytmer en smule altmodisch og uden indre sammenhængskraft, som et nydeligt lille bestillingsarbejde. Med Rachmaninovs 3. klaverkoncert efter pausen skiftede scenen endnu en gang, nu til det store romantiske drama og solistens kamp i tæt samarbejde med orkestret. Den russiske pianistinde Olga Kern gennemlevede og styrede det musikalske drama mesterligt i alle dets afskygninger med et suverænt teknisk overskud. Også de markante skift mellem de storladne udladninger og de enkle lyriske passager mestrede hun ubesværet, som i den store kadence henimod slutningen af første satsen. Men først og fremmest var det hendes ro i fraseringerne, som samlede værket med dets mange skiftende emotionelle udtryk, den ro og musikalitet, som også forplantede sig til orkestrets solister i koncertens mange og smukke dialoger. Også noget af det sværeste, nemlig at give liv til en enkel og ukompliceret melodi som første satsens hovedtema, forløste denne komplette pianist med stor indlevelse. Tore Mortensen kultur@nordjyske.dk Debussy, Vaughan Williams, Rachmaninov Aalborg Symfoniorkester solist: Randi Østergaard, Olga Kern Aalborghallen torsdag aften