Autobranchen

Metal ta'r den store tur

AARS:Omkring 40 autoværksteder i Aars, Farsø, Løgstør og Fjerritslev kommuner er målgruppen, når Dansk Metals Løgstør-afdeling er på turné i den kommende uge. Forleden smugstartede den lokale Metal-formand kampagnen med et besøg hos Jens Buus, Ford i Aars. Formålet er at stikke fingeren i jorden og udbygge kontakten til såvel arbejdsgivere som mekanikersvende- og lærlinge. - Vi må erkende, at det går stærkt i autobranchen. Alle må rubbe neglene for at følge med i det sidste nye, og det er alfa og omega, at der er et godt forhold mellem arbejdsgiverne og vore medlemmer, påpeger formanden for Metal-Løgstør, Ove Andersen, Aars. Ford i Aars har haft overenskomst med Metal i mere end 25 år. Metalformand Ove Andersen fremhæver samarbejdet mellem Ford i Aars og Metal som et godt eksempel. - Vi har aldrig haft nogen faglig konflikt hos Ford i Aars. Dialogen mellem ejeren og vore medlemmer er god, og det er til fordel for begge parter. Direktør Lars Buus ser positivt på samarbejdet med den faglige organisation: - Det er positivt at have dialogen. Og det er en stor fordel for os, at vore mekanikere er organiseret samme sted. Det betyder nemlig, at vi kan få samme værdifulde viden som vore medarbejdere om de stadig mere indviklede arbejds- og ansættelsesmæssige bestemmelser. Det er godt, at vi kan forhandle ud fra det samme grundlag, mener Lars Buus. Også medarbejderne er godt tilfredse med, at der er velordnede forhold på arbejdspladsen: - Husk på den kæmpemæssige udvikling, vi som ansatte i autobranchen har været igennem - navnlig siden kravet om katalysatorer i 1990 resulterede i et spring fremad for elektronisk styring af forbrændingsprocessen, siger mekaniker hos Ford i Aars i over 16 år, John Christensen, Aars. - Det er godt at få vejledning fra Metal, når der melder sig tvivlsspørgsmål om, hvad der er ret og rimeligt. At vi får samme informationer som arbejdsgiveren forebygger større stridigheder, pointerer han.. Såvel John Christensen som Lars Buus har da også kun ros til Metal-kampagnen, fordi den udbygger dialogen. Nu gælder det autoværkstederne denne gang. Næste gang kan målet være en anden gruppe, f.eks. smede- eller IT-virksomheder. Fælles for alle virksomhederne er, at muligheden for et godt arbejdsklima er bedst, når der er fælles rammer og grundlag, understreger Ove Andersen.