Metroen lammet i fem kvarter

EMNER 21. oktober 2002 08:00

København, søndag /ritzau/ Grafik er udsendt ---------------------------------------------------------------- -- Efter den pompøse officielle åbning lørdag måtte Københavns nye metro søndag indkassere et par grimme ridser i lakken. Metrovognene var proppet til bristepunktet af københavnere på sightseeing, da systemet oplevede det første alvorlige sammenbrud. På grund af en teknisk fejl stoppede et af de førerløse metrotog klokken 13.05 ved sporskiftet, hvor de to banestrækninger mødes under jorden mellem Islands Brygge og Christianshavns Station. Toget stod urokkeligt fast, og da metroens teknikere i kontrolrummet ikke umiddelbart kunne lokalisere fejlen, valgte den ansvarlige 20 minutter senere at tømme toget for passagerer. Alle øvrige tog blev holdt tilbage på stationerne imens. Driftsstoppet varede i fem lange kvarter. - Passagererne gik stille og roligt ad nødfortovet frem til Christianshavns station, siger driftsdirektør i Ørestadsselskabet Carsten Fich. Han understreger, at man valgte at tømme toget af hensyn til passagerernes komfort, og ikke fordi der var risiko for deres sikkerhed. - Hvis jeg overhovedet kan finde lidt glæde i denne her situation, så handler det om, at alle - både systemet og personalet - har opført sig, som de skulle. Og der har ikke været nogen fare på færde på noget tidspunkt, siger Carsten Fich. Jernbanetilsynet vil blive underrettet, men da der er tale om et almindeligt driftsstop og ikke et uheld, er det ikke en sag for tilsynet, mener driftsdirektøren. Det defekte togsæt blev kort efter kørt bort af en fører, og togdriften blev genoptaget klokken 14.20. Metro Service går nu i gang med at lokalisere fejlen i det pågældende togsæt. Man har en idé om, hvad der kan være galt, men det skal først bekræftes, og det bliver det i løbet af mandagen, oplyser Carsten Fich. Inden det kedelige driftsstop var metroen på andendagen tæt på at blive kvalt i succes. Tusinder af københavnere benyttede det gode vejr til at tage med metroen på lange sightseeing-ture, og de blev siddende i togvognene i stedet for at stå ud ved endestationerne. Metroens personale opfordrede folk til at stå ud af toget, når de havde fået en tur, for at give andre mulighed for at komme ind. Der var relativt stille frem til omkring klokken 11, men derefter strømmede folk til, især på Nørreport Station, for at opleve det ny tog, efter at dronning Margrethe og prins Henrik lørdag havde prøvekørt metroen. De overfyldte tog gjorde det vanskeligt at holde køreplanen. Sidst på eftermiddagen havde mindst 60.000 mennesker antagelig prøvet det ny tog, skønnede Carsten Fich. Han ventede imidlertid ikke de store problemer mandag morgen, når metroen for alvor skulle stå sin prøve i myldretiden. - Det er et helt utraditionelt rejsemønster i dag (søndag, red.), og vi har metrobusser, vi kan sætte ind mandag, hvis der opstår kapacitetsproblemer i myldretiden. Og busserne er der ikke bare til lejligheden.Dem vil vi altid have klar, siger driftsdirektøren. /ritzau/

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...