Trafikpolitik

Metropolen trues af trafikkaos

Hjørring Kommune forventer mindst 16.000 biler i døgnet omkring nyt butikscenter

Det kommende butikscenter, Metropol, i Hjørring får stor betydning for trafikken - og kræver fintænkning fra kommunalt hold. Arkivfoto: Kurt Bering

Det kommende butikscenter, Metropol, i Hjørring får stor betydning for trafikken - og kræver fintænkning fra kommunalt hold. Arkivfoto: Kurt Bering

HJØRRING:Når det nye butikscenter Metropol står klart i Hjørring til foråret 2008, kommer det til at betyde en hel del for trafikken i midtbyen. Allerede nu er trafikken på indfaldsvejen til Hjørring og butikscentret, nemlig Frederikshavnsvej, tæt og i perioder nærmest ufremkommelig med 12.000 bilister i døgnet, og det bliver kun værre, hvis der ikke sker omlægninger af trafikken. - Vi skal regne med mindst 16.000 biler i døgnet, siger formanden for Udvalget for Teknik og Veje, Ole Ørnbøl (A), som er spændt på, om tallet viser sig at være alt for lille, når kunderne finder ud af at handle i Metropolen. Egentlig skulle Udvalget for Teknik og Veje allerede nu bevillige 6,8 mio. kr. til 1. etape af en omlægningen af trafikstrukturen omkring bycentret, men forleden kom politikerne på andre tanker. På et udvalgsmøde blev man enige om en bevilling på kun to mio. kr., som skal være startkapital for en begyndende omlægning af Parallelvej og adgangen til Metropol. Projektet kan ikke gøres færdigt i år, idet butikscentret er en byggeplads under konstant forandring, men Hjørring Kommune ville gerne i gang. - Den store kran, der benyttes til byggeriet, står der, hvor vi skal have ændret nogle ting, og så længe den gør det, må vi vente. Men vi kan så småt komme i gang, så vi kan være klar til åbningen, siger Ole Ørnbøl. Nye tanker, tak Udvalget diskuterede også frigivelse af 4,8 mio. kr. til ombygning af Banegårdspladsen i Hjørring, men den beslutning blev udsat til udvalgets næste møde. - Vi har bedt forvaltningen om at gå i tænkeboks omkring det forventede trafikale pres på Parallelvej - med ønske om at få tre forslag til måder at løse problemet på, som vi kan diskutere, siger Ole Ørnbøl. Fornuft og fremtid Teknisk Forvaltning er blevet bedt om at tænke mere i fornuftig og fremtidssikret struktur end i økonomi - i hvert fald i denne omgang. - Man kunne f.eks. forestille sig, at vi lavede en tunnel fra Brinck Seidelins Gade til indkørslen til Metropolen. De øvrige bilister kunne så køre i gadeniveau, mens kunderne til Metropolen kom under jorden, siger Ole Ørnbøl, som er ganske udmærket klar over, at en sådan løsning kan blive dyr - og måske for dyr. - Det ved vi ikke noget om endnu - men det var da værd at undersøge, siger han. Udvalget for Teknik og Miljø holder sit næste møde mandag 5. februar.