Mexico - et marked på vej op

Fødevarer 1. oktober 2003 06:00

AALBORG: Når statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) midt i november besøger Mexico i spidsen for et dansk eksportfremstød, ses det som et af flere signaler om en opblomstring i de dansk-mexicanske handelsforbindelser. Fornemmelsen bekræftes af handelsattache ved den danske ambassade i Mexico City Thierry Jacobsen, som i foråret havde nærkontakt til en håndfuld nordjyske firmaer under en konsultationsrunde i Aalborg. - Vi fik nogle gode kontakter i Nordjylland, og i første omgang har vi fået en pæn ordre fra et selskab og en mindre ordre fra et andet. Så ud af fire virksomheder, som ønskede oplysninger omkring det mexicanske marked, er der to, der er gået videre, og det synes jeg er godt. Samtidig blev der taget skridt til noget, som kan blive til noget lidt senere, siger Thierry Jacobsen. Ambassaden melder generelt, at Mexico er et interessant marked for danske virksomheder. - Jo mere jeg taler med danske og udenlandske virksomheder, som er her i Mexico, kan jeg forstå, at de alle ser på landet som et marked, der er på "vej". Så der hersker gennemgående optimisme, og vi regner med, at når dollarkursen har stabiliseret sig over for euro, vil vi se en øget interesse fra danske virksomheder. Blandt de nordjyske virksomheder, som konsulterede Thierry Jacobsen i foråret er fødevarefirmaet Tomex, grundlagt af Tom Andersen i 1988 og i dag oppe på en årsomsætning på over 500 millioner kroner. Eksportchef Michael Storch oplyser, at firmaets interesse for Mexico er blusset op efter nogle år, hvor der har været lidt stille om det store marked i vest. - Førhen havde vi en del salg i Mexico, men i de senere år har vi mest været optaget af Østeuropa og markeder længere mod øst. Så derfor har vi både mulighed for at genoptage nogle gamle forbindelser og indlede nogle helt nye, når vi nu kigger over Atlanten igen. Men i øvrigt ser vi mest på Mexico som en ekstra mulighed, hvis vi oplever tilbagegang på andre markeder, forklarer Michael Storch. De mexicanske kunder aftager først og fremmest store partier frossent kød - bulkvarer - til videre forarbejdning hos fødevarefirmaer i Mexico. Michael Storch bemærker i øvrigt, at værdien i eksportkonsultationer hos medarbejdere fra de danske ambassader består i, at man får en mere personlig fornemmelse af, hvordan markedet tager sig ud. - Folk der er i landet til daglig og hurtigt kan opfange ændringer i forbrugsmønstret, kan naturligvis også give os et mere præcist indtryk af den aktuelle situation, end man kan læse sig til noget andet sted, pointerer Michael Storch. Tomex har siden 1989 haft kød, fjerkræ, fisk og grønsager på programmet, og fra 1992 blev sortimentet suppleret med norsk laks, som i dag udgør en meget stor del af omsætningen. Eksportfirmaet med adresse i Hasseris har 20 ansatte, og der er salgskontorer i Tyskland, Frankrig, Polen, Rusland og Kina. Også leverandørerne findes over det meste af verden. Ekspansion uden for landets grænser står øverst på dagsordenen. Kun ved at være til stede på de enkelte markeder har man mulighed for at afkode, hvilken vej efterspørgslen bevæger sig. Sstatsminister Anders Fogh Rasmussen er sammen med en stor dansk erhvervsdelegation i Mexico 9.-13. november og fremstødet går især på fødevare- og agroindustri, energi- og miljøsektoren, herunder olie, gas, offshore og vindmølleindustri, samt sundheds- og rehabiliteringssektoren. Danmark eksporterede i 2002 varer og service til mexicanerne for godt 1,1 milliard kroner, og det var en nedgang på 1,3 pct. i forhold til 2001. Den anden røg der varer for omkring 400 millioner kroner, og her var der tale om en nedgang i den danske import på godt 10 pct.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...