Middelmådig sikkerhed

Mitsubishi iMiev, Peugeot Ion og Citroën C-Zero henter lunkne 4 stjerner i Euro NCAP crashtest - elsikkerhed ved sammenstød får dog ros

Betalingsmidler 25. februar 2011 11:50

De længe ventede elbil-trillinger fra Mitsubishi, Peugeot og Citroën byder nok på højteknologisk motorkraft, men iMiev, Ion, og C-Zero, som modellerne hedder, har kun det middelmådige sikkerhedsniveau: 4 stjerner. Det viser resultaterne af en crashtests, som Euro NCAP har lavet. De kommer efter en stribe test, hvor det mere er reglen end undtagelsen, at nye bilmodeller får de maksimale fem stjerner efter nye skærpede krav. Det er især på frontaltesten, hvor bilerne byder på ringere sikkerhed end de fleste andre. Men sidekollisionstesten er heller ikke i top. De er ikke direkte farlige at køre i, men sikkerheden svarer i store træk til en fem år gammel bil, hvilket de rent beset også er. Grundkonstruktionen er nemlig fra midten af sidste årti. Dengang dog i en benzindrevet model, der med sine godt 800 kilo var 300 kilo lettere end elbils-modellen. Sikkerhedsekspert Leif Nielsen, der er tidligere medlem af Euro NCAP, er ikke begejstret for resultatet. Han henviser netop til den tungere vægt på elbilen i forhold til den oprindelige model. - Det er ikke godt nok, siger han om sikkerhedsniveauet. Søren W. Rasmussen, der FDM's repræsentant, tager også forbehold. - Det er ikke noget supergodt resultat, men det er heller ikke dårligt. Det er især på frontal- og pæletesten, hvor iMiev ikke er på niveau, siger Søren W. Rasmussen, der hæfter sig ved, at iMiev er den første rigtige elbil med fuld aktiv sikkerhedspakke som ESC og airbags og at fodgængersikkerheden også er god. Den hårde Euro NCAP-dom kommer kun kort tid efter, at FDM ellers havde udtalt sig rosende om kollisionssikkerheden i Mitsubishi iMiev. Det skete på baggrund af en test fra den tyske bilistorganisation, ADAC. Her havde man dog som udgangspunkt undersøgt faren for stød og problemer med de elektriske forbindelser og batteri ved en kollision. I den forbindelse havde ADAC lavet både en kollision på bagenden og en frontalkollision, hvor det sidstnævnte i grove træk svarer til Euro NCAP-testen. Mens iMiev fik prædikatet godkendt, hvad angår elsikkerheden, var frontaltesten dog noget mere overfladiske i forhold til Euro NCAP - testen, og den del bliver nu præciseret. De andre biler, som blev testet i denne omgang i Euro-NCAP laboratoriet, var BMW X1, Hyundai iX20, Mitsubishi ASX, Nissan Juke og Dacia Duster. De fik alle 5 stjerner, undtagen lavprisbilen Dacia Duster, der kun fik 3, men heller ikke sælges herhjemme.

Nyheder udvalgt til dig
Henter artikler...

Nordjyske Plus

Henter artikler...