Miljøbiler mangler sikkerhed

Småbiler, som er gode for miljøet, giver dårlig beskyttelse ved sammenstød, advarer svensk sikkerhedsekspert

Små biler har vind i sejlene på det danske marked på grund af en lav pris. Men sikkerheden er ikke god, hvis man støder ind i en tungere bil.

Små biler har vind i sejlene på det danske marked på grund af en lav pris. Men sikkerheden er ikke god, hvis man støder ind i en tungere bil.

Nu vælter en strøm af små miljøbiler udover markedet. Små biler har lave CO2-udslip, men de klarer sig skidt i et sammenstød med større biler, siger Claes Tingvall i et interview med svenske Auto, Motor & Sport, der er trafiksikkerhedsdirektør i det svenske vejdirektorat. Han opfordrer til, at man ikke køber biler, der vejer under 1000 kilo. En VW Passat vejer eksempelvis godt 1400 kilo, hvorimod små biler som Chevrolet Matiz og trillingerne, Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo kun vejer omkring 800 kilo. En let bil får en hårdere landing, hvis den møder en tungere vogn i en kollision. En bil som vejer under 1000 kilo mister i praksis en stjerne i Euro NCAP testen, siger Tingvall, der også er formand for Euro NCAP. Organisationen crashtester nye biler og uddeler op til fem stjerner. I testene kan man da heller ikke sammenligne på tværs af de enkelte klasser, da bilerne kun er kollisionstestet mod egen vægt.