Miljøblomsten skal gro - men have gødning

Miljømærkede varer gør en forskel, og det skal forbrugerne have bedre kendskab til - så de vil købe varerne. Der var bred enighed om at fremme miljømærkning, da EU-miljømærket "Blomsten" blev diskuteret på et møde med miljøminister Connie Hedegaard (K) og en række danske producenter, miljøorganisationer og repræsentanter fra detailhandlen. Spørgsmålet er blot, hvordan forbrugerne skal få øjnene op for miljømærkerne. Miljøministeren pegede på butikkernes indflydelse over for forbrugerne. - Jeg synes, at forhandlerne kan gøre mere for at højne forbrugernes opmærksomhed. Hvorfor gør de ikke opmærksom på, hvad der er miljømærket i tilbudsaviserne - og også i forretningerne gøre opmærksom på, at her står det miljømærkede, mener Connie Hedegaard. Men det kræver mere end at sætte miljømærkerne øverst i tilbudsavisen, mener detailhandlerne. For undersøgelser har vist, at forbrugerne går højere op i, hvilke fordele produktet har for den enkelte fremfor på verdens miljøsituation. Det afviser miljøministeren, der mener, at fokus og information vil vække det gode til live i os. - Hvis vi tager sådan noget som æg, og hvorfor så mange af os begyndte at købe nogle andre slags end dem, vi plejede. Så var det da, fordi det gik op for os, at der var en sammenhæng mellem vores valg af varer og dyrevelfærd, pointerer miljøministeren. Miljøchef i COOP Danmark, Mogens Werge, tror dog ikke på, at øget fokus i butikkerne alene kan få forbrugerne til at købe miljørigtigt. - Det er svært for forbrugeren i en indkøbssituation at forholde sig til, at et produkt har gjort vandmiljøet i Bangladesh bedre. Alle vores erfaringer viser, at forbrugerne er mere optagede af, hvad de selv får ud af produktet, siger Mogens Werge. Han påpeger, at der generelt skal gøres mere for at få forbrugerøjnene op for miljømærkerne. - Vi er inde i en negativ spiral. For når der ikke er den store forbrugerefterspørgsel, er der heller ikke den store lyst blandt producenterne til at sætte mærket på. Og så forbliver mærket relativt ukendt. Derfor skal vi have vendt den spiral, mener Mogens Werge. Men det er ikke kun borgerne, der skal lære om mere miljøvenlig levevis. Også det offentlige skal blive bedre til købe miljømærkede varer. Kun halvdelen af de statslige institutioner køber grønt, selv om 90 procent har meddelt Miljøstyrelsen, at de gerne vil. - Som udgangspunkt må man som miljøminister sige, at det bør kunne være bedre. Det kan jo ikke nytte noget, at jeg på den ene side vil appellere til det gode hos borgerne, hvis det ikke sker i de statslige indkøb, siger Connie Hedegaard, der har bedt Miljøstyrelsen kortlægge, hvorfor flere ikke har en grøn indkøbspolitik. EU-miljømærket Blomsten blev indført i 1992 for at fremme miljøvenlige produkter overalt i Europa. I Danmark kan vi vælge mellem mere end 200 produkter med "Blomsten" på. /ritzau/