Miljøorganisationer slår pjalterne sammen med industrien

For at nå bedre igennem med sine budskaber

BRUXELLES:Både miljøorganisationer og industrien har indset, at de står stærkere ved at slå pjalterne sammen. Derfor arbejder de to fronter i stigende grad tæt sammen i kampen mod for eksempel farlige kemikalier eller mod import af illegal tømmer. Det seneste eksempel er et miljøvenligt modeshow, der finder sted i morgen i Bruxelles. Det sker i anledning af, at det den dag er sidste chance for de folkevalgte politikere i EU-Parlamentet for at komme med ændringsforslag til EU's kemireform, kendt under forbogstaverne Reach. Dermed bliver en af lobbyisternes bedste indflydelseskanaler for at sætte sit præg på den omfattende reform lukket. Greenpeace har inviteret store og succesrige virksomheder som Hennes & Mauritz, Sony og Marks & Spencer til at deltage på podiet under titlen "Substitute with style" - "Erstat med stil". Der ligger en helt klar tanke bag alliancen med industrien, forklarer kampagnearbejder i Greenpeace Henrik Pedersen. - Idéen er, at vi vil fremvise den del af industrien, der gør det godt. Dem, der har forstået, at man ikke bare kan lave produkter og sende dem ud på markedet uden at overveje, hvilke konsekvenser det får for forbrugerne, siger han. Miljøorganisationen har altid været parat til at fremhæve gode eksempler på, hvordan ting kan produceres bedre, og hvordan man kan lade være med at svine så meget, siger Henrik Pedersen. - Men det nye er, at vi offensivt går frem og viser, at vi har et glimrende samarbejde med en række virksomheder. Deltagerne på modeshowet er alle enige med Greenpeace i, at de mest skadelige kemikalier skal erstattes af mindre skadelige kemikalier. Den svenske lavpristøjkæde Hennes & Mauritz vil gerne være et forbillede for de virksomheder, der ikke har en miljøpolitik, forklarer miljøchef Ingrid Schullström. - Vi har længe haft en positiv dialog med Greenpeace, fordi de synes, at vi gør det godt. Vi har jo en miljøpolitik, hvor vi forsøger at undgå de mest skadelige kemikalier i vores tøj, og vi har for eksempel fjernet pvc og andre kemikalier helt, siger hun og understreger, at deltagelsen i modeshowet ikke er et salgstrick over for kunderne, men er rettet mod politikerne i EU-Parlamentet. - Men det er selvfølgelig altid positivt, hvis kunderne lægger mærke til sådan et budskabet om, at vi ikke bruger de mest skadelig kemikalier i vores tøj, siger hun. Hennes & Mauritz har desuden støttet den svenske afdeling af FN's børnefond, Unicef, med hvad der svarer til omkring 10 millioner danske kroner fra 2005. Pengene skal gå til forebyggelse af hiv/aids i Cambodja. Men både Hennes & Mauritz og Ikea har før haft alvorlige problemer med etikken og den grønne linje. I 1990'erne blev begge kæder afsløret i at benytte børnearbejde i Asien, og det førte til boykot af deres produkter og voldsom kritik. Men det afskrækker ikke Greenpeace. - Det er selvfølgelig problematisk at kaste sig ud i det her, fordi det kan vise sig, at en virksomhed benytter børnearbejde, men vi vil ikke på den baggrund lade være med at arbejde sammen med industrien. Vi er simpelthen nødt til at have nogle allierede i kampen for et bedre miljø, siger Henrik Pedersen. Verdensnaturfonden, WWF, har også et tæt samarbejde med industrien. Så tæt at bestyrelsesformanden, Johan Schrøder, også er formand for Dansk Industris forretningsudvalg. Tidligere på måneden allierede WWF og andre miljøorganisationer sig med 70 europæiske virksomheder i en fælles erklæring mod import af ulovlig tømmerhugst i EU. Her skrev de danske virksomheder COOP, Jysk og KoppWood under. Generalsekretær Kim Carstensen forklarer, at alliancen mellem miljøorganisationer og industrien er nødvendig, fordi politikerne ikke formår at lovgive stramt nok, når det gælder for eksempel tømmerhugst, kemikalier eller klimaforandringer. - Vi kommer til at se den type samarbejde i stigende omfang. Lovgivningen spiller på globalt plan i mange tilfælde fallit, så derfor er det nødvendigt at mobilisere andre kræfter end politikerne, siger Kim Carstensen. /ritzau/